REKLAMA
 
REKLAMA

Wiadomo, kto zbuduje terminal instalacyjny w Świnoujściu

Wiadomo, kto zbuduje terminal instalacyjny w Świnoujściu
fot. Orlen

Orlen wybrał wykonawcę lądowej części terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja zajmie teren portowy o powierzchni niemal 20 hektarów.

Za lądową część terminalu instalacyjnego w Świnoujściu odpowiada spółka Orlen Neptun. Na wykonawcę inwestycji wybrana została firma Budimex.

Wykonawca zbuduje w porcie w Świnoujściu terminal, w którym odbywać się będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych: wież, łopat i gondol. Docelowo obiekt ma umożliwić instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie. Ma także przyjmować nadbudówki morskich stacji transformatorowych, o masie nawet 24 tys. ton.

REKLAMA

Projekt budowy terminalu instalacyjnego obejmuje też powstanie infrastruktury komunikacyjnej oraz nowych zabudowań warsztatowych i administracyjno-biurowych. Jak podaje Orlen, do obiektu będzie można wygodnie dotrzeć różnymi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym.

Docelowo terminal obsługiwać ma około 100 pracowników.

Start w październiku

Prace budowalne w porcie w Świnoujściu rozpoczną się w październiku, a ich zakończenie zaplanowane jest na przełom lat 2024/2025. Nowy terminal instalacyjny ma obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.

– Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowli obsługujących projekty offshore wind – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu Orlenu.

REKLAMA

Projekt w sierpniu br. uzyskał warunkową decyzję inwestycyjną.

Kolejne przetargi w toku

Za budowę części hydrotechnicznej terminalu instalacyjnego odpowiada zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Planuje on rozstrzygnięcie w najbliższym czasie postępowań przetargowych na dwa nowe nabrzeża i pogłębienie toru wodnego na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.

Planowane nabrzeża mają się charakteryzować ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, zwłaszcza w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Dzięki temu możliwy będzie wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.

Długość nowych nabrzeży wyniesie około 250 metrów w obu przypadkach. To pozwoli operować na tym terenie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up (przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych) oraz ponad 200-metrowym statkom typu heavy lift vessel.

– Te wszystkie działania wpisują się w założenia strategii Grupy Orlen, która zakłada, że koncern w ciągu kilku najbliższych lat będzie posiadać około 9 GW mocy w energetyce odnawialnej. Inwestycje morskie zamierzamy realizować zarówno na Ławicy Odrzańskiej, na wysokości Kołobrzegu, jak i na Ławicy Słupskiej – opowiada Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun.

Jak deklaruje Orlen, w przyszłości ze względu na dobrą lokalizację port w Świnoujściu będzie mógł obsługiwać nie tylko polskie inwestycje, ale też realizowane na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA