Baterie do elektryków napędzają polski eksport

Baterie do elektryków napędzają polski eksport
PZL Sędziszów

W raporcie na temat bilansu pieniężnego Polski za trzeci kwartał 2020 r. Narodowy Bank Polski podkreśla coraz większą rolę, którą w eksporcie towarów z naszego kraju odgrywają  zlokalizowane w Polsce fabryki baterii przeznaczonych do samochodów elektrycznych.

W trzecim kwartale 2020 r. wartość naszego eksportu zwiększyła się do 262 mld zł, co oznaczało wzrost o 6,3 proc. w porównaniu do trzeciego kwartału 2019 r. i jest to zasługa m.in. wzrostu sprzedaży baterii litowo-jonowych.

Najważniejszy wpływ na taki wzrost miała wyższa sprzedaż do Niemiec, gdzie wartość eksportu zwiększyła się o 10 proc. w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem. Udział Niemiec w całkowitym eksporcie Polski wyniósł 29 proc.

REKLAMA

Najbardziej spektakularny wzrost nastąpił w eksporcie baterii litowo-jonowych, które były w trzecim kwartale 2020 r. jednocześnie najważniejszą pozycją w eksporcie do Niemiec. Przypadało na nie blisko 3 proc. wartości tego eksportu. Wartość eksportu baterii przekroczyła 2 mld zł i była pięciokrotnie wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.

Jak podkreśla w swojej analizie NBP, wynikało to z silnego wzrostu popytu spowodowanego przestawianiem się niemieckich koncernów motoryzacyjnych na produkcję samochodów elektrycznych.

Duży pozytywny wpływ na dynamikę eksportu z Polski w trzecim kwartale 2020 r. miało również zwiększenie sprzedaży do pozostałych krajów strefy euro. Tutaj NBP odnotowuje, że największe wzrosty odnotowano w eksporcie baterii samochodowych do Francji i Włoch.

REKLAMA

Jak wynika z raportu opublikowanego w lipcu 2020 r. przez Polski Fundusz Rozwoju, w 2019 roku Polska była w pierwszej dziesiątce największych na świecie eksporterów ogniw i baterii.

Najwięcej ogniw i baterii wyeksportowali w 2019 roku Chińczycy. W ich przypadku wartość eksportu miała wynieść 1,96 mld euro, co dało im udział w globalnym rynku na poziomie 26,3 proc.

Kolejne miejsce zajęły USA (840,9 mln euro), Singapur (572,2 mln euro), Belgia (510,2 mln euro), Hong Kong (497,5 mln euro), Indonezja (411,5 mln euro), Niemcy (338,8 mln euro), Japonia (294 mln euro), a następnie Polska z eksportem na poziomie 262,5 mln euro, co stanowiło 3,5-procentowy udział w światowym rynku eksporterów.

Największa w Polsce fabryka baterii litowo-jonowych znajduje się pod Wrocławiem i należy do koreańskiego LG Chem. Koreańczycy chcą w niej docelowo produkować baterie o pojemności 100 GWh w skali roku. Po osiągnięciu takiego poziomu powinna to być największa fabryka bateri Li-Ion na świecie, która według Agencji Rozwoju Przemysłu będzie mogła pokryć około 60 procent obecnego zapotrzebowania na baterie do samochodów elektrycznych w Europie.

redakcja@gramwzielone.pl 


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.