Wielka bateryjna inwestycja tym razem ominie Polskę

Wielka bateryjna inwestycja tym razem ominie Polskę
Ogłoszenie inwestycji na Węgrzech. Fot. CATL

Chiński producent baterii Contemporary Amperex Technology Co, Limited (CATL) zdecydował o lokalizacji swojej drugiej europejskiej fabryki  na miejsce inwestycji wybrane zostaly Węgry. Firma przeznaczy na realizację projektu prawie 7,5 mld euro.

W Debreczynie we wschodnich Węgrzech CATL zbuduje fabrykę, w której w skali roku będzie wytwarzać akumulatory o łącznej pojemności 100 GWh. Realizacja projektu kosztować ma 7,34 mld euro. Będzie to druga fabryka baterii chińskiego producenta w Europie – pierwsza działa w Niemczech.

Po uzyskaniu zgody akcjonariuszy na realizację inwestycji budowa pierwszych linii produkcyjnych ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.

REKLAMA

Fabryka położona będzie w parku przemysłowym na terenie Debreczyna i zajmie obszar 221 hektarów. Wytwarzane w niej będą zarówno ogniwa, jak i całe bateryjne moduły dla europejskich producentów samochodów.

Nowa fabryka CATL ma umożliwić zaspokojenie w większym stopniu zapotrzebowania rynku europejskiego na baterie. Jak podkreśla chiński producent, na wybór miejsca inwestycji wpłynęło położenie Debreczyna w środku Europy i bliskie sąsiedztwo fabryk samochodów Mercedes-Benz, BMW, Stellantis czy Volkswagen.

Fabryka zasilana z OZE

Jak podaje CATL, w ramach swojego zobowiązania do zmniejszenia śladu węglowego w produkcji baterii firma będzie zasilać fabrykę energią elektryczną pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych. Rozważa też rozwijanie fotowoltaiki na Węgrzech we współpracy z lokalnymi partnerami.

Producent analizuje także możliwość połączenia sił z węgierskimi firmami w celu utworzenia zakładów produkujących materiały potrzebne do wytwarzania baterii.

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że nasz zakład w Debreczynie pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć przewagę konkurencyjną, lepiej odpowiedzieć na potrzeby naszych europejskich klientów i przyspieszyć przejście na e-mobilność w Europie – powiedział Robin Zeng, założyciel i prezes CATL.

Inwestycję skomentował także Péter Szijjártó, węgierski minister spraw zagranicznych i handlu: – Zarówno światowa, jak i europejska gospodarka stanęły ostatnio przed ogromnymi wyzwaniami. My na Węgrzech mamy jasny cel, aby być lokalnym wyjątkiem od kontynentalnej recesji. Najlepszym narzędziem do osiągnięcia tego celu jest przyciągnięcie najnowocześniejszych inwestycji w najbardziej rewolucyjnej gałęzi przemysłu motoryzacyjnego, jaką jest elektromobilność.

Jak podkreślał minister, fabryka CATL jest największą w historii Węgier inwestycją typu greenfield: – W ostatnim czasie staliśmy się jednym z wiodących miejsc produkcji baterii na świecie, a dzięki tej ogromnej inwestycji jeszcze bardziej wzmacniamy naszą pozycję – mówił Szijjártó.

Wzrost europejskiej produkcji

Jak informuje CATL, projekt został dobrze przyjęty przez europejskich klientów firmy. Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, podkreślił, że nowa europejska fabryka CATL na Węgrzech to kolejny kamień milowy dla skalowania produkcji samochodów z napędem elektrycznym.

CATL jest liderem technologicznym, który dostarczy nam – jako pierwszemu i największemu odbiorcy początkowych mocy produkcyjnych nowej fabryki – najwyższej klasy ogniwa akumulatorowe neutralne pod względem emisji CO2 dla naszej następnej generacji EV w Europie, realizując tym samym nasze podejście do zakupów bazujące na dostawach lokalnych – skomentował Schäfer.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.