Szwedzi już produkują baterie w gdańskiej fabryce

Po przejęciu w tym roku spółki Northvolt Systems Industrial, łącznie z zakładem produkcyjnym w Gdańsku, Scania ruszyła z produkcją systemów bateryjnych. W fabryce pracuje około 150 osób.
O uruchomieniu produkcji baterii w zakładzie przy ul. Elbląskiej w Gdańsku poinformował gdański serwis miejski. Obecnie fabryka należy do szwedzkiej spółki Scania Industrial Batteries, która w tym roku wykupiła Northvolt Systems Industrial. Scania przejęła część działalności odpowiedzialnej za projektowanie i produkcję systemów bateryjnych dla przemysłu.
– Portfolio off-road Scanii to w pełni zelektryfikowane rozwiązania: systemy bateryjne, silniki elektryczne, oprogramowanie i dedykowane usługi serwisowe. Wszystko zaprojektowane tak, by sprostać wymagającym warunkom panującym w trudnym terenie: w kopalniach czy na placach budowy – informuje Anna Sobolewska, dyrektor ds. komunikacji i marketingu Scania Industrial Batteries w Gdańsku.
Modułowa, kompaktowa konstrukcja baterii ma ułatwiać ich integrację z różnymi rodzajami maszyn i pojazdów przemysłowych oraz rolniczych. Systemy bateryjne są wytwarzane w ramach dwóch linii produktowych – Core i Compact – i dostępne jako część kompletnego elektrycznego układu napędowego bądź jako samodzielne produkty.
– Baterie to nie tylko zbiorniki energii – to kluczowe systemy wpływające na wydajność, efektywność i dostępność. Dzięki naszej rozległej wiedzy i doświadczeniu w zakresie systemów bateryjnych wspieramy klientów od etapu koncepcji po wdrożenie i serwis posprzedażowy. Klienci mogą polegać na Scanii, jeśli chodzi o wysokiej jakości systemy bateryjne zaprojektowane z myślą o dostępności, wydajności i zrównoważonym rozwoju, napędzające pojazdy off-road w najtrudniejszych warunkach – wyjaśnia Elin Åkerström, prezes Scania Industrial Batteries.
Ocalone polskie fabryki Northvolt
Pod koniec ubiegłego roku Northvolt Systems poinformował o zamknięciu fabryki magazynów energii w Gdańsku przy ul. Andruszkiewicza oraz poszukiwaniu inwestora chętnego do przejęcia zakładu przy ul. Elbląskiej. Produkty wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe wytwarzane w gdańskich zakładach trafiały m.in. do takich klientów, jak: Epiroc, Konecranes i Mecalac (pisaliśmy o tym w artykule: Magazyny energii z Gdańska. Gdzie są wykorzystywane?).
Ostatecznie zakład przy ul. Elbląskiej przejęła Scania, a fabrykę przy Andruszkiewicza – amerykańska firma Lyten. W tym pierwszym zakładzie pracuje około 150 osób, fabryka korzysta również z centrum R&D w Szwecji zatrudniającego około 125 osób.
Sam Northvolt ostatecznie w marcu br. złożył wniosek o upadłość. Więcej na ten temat w artykule: Upada gwiazda europejskiego przemysłu clean-tech.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Fajnie
Czyli tania siła robocza u nas, a R&D, inżynieria, działy kreatywne, programowanie i inne dobrze opłacane działy poza Polską. Tzw. klasyczek