Centrum badawcze Orlenu zasili energia z OZE

W Płocku powstanie centrum badawczo-rozwojowe Orlenu, które ma umożliwić państwowemu koncernowi paliwowemu wdrażanie własnych technologii z zakresu m.in. biopaliw.
W Centrum Badawczo-Rozwojowym będą przeprowadzane testy usprawniające procesy technologiczne, udoskonalające produkty i optymalizujące koszty. Płockie centrum ma być ponadto platformą współpracy pomiędzy PKN Orlen a nauką i biznesem.
Najważniejszą częścią CBR będzie Hala Odwzorowań i Pilotaży. Blisko 2 tys. m2 zaawansowanej konstrukcyjnie i technologicznie powierzchni zostanie wyposażone w instalacje badawcze. Do hali doprowadzone zostaną media i gazy techniczne niezbędne do prowadzenia zaawansowanych procesów badawczych. Temperatury procesów oraz ciśnienia odwzorowywać będą warunki na wielkotonażowych instalacjach produkcyjnych, sięgając nawet 1000 o C i 40 atm.
Infrastruktura Centrum Badawczo-Rozwojowego ma pozwolić m.in. na prowadzenie prac nad zastosowaniem biopaliw. Zainteresowanie Orlenu ma dotyczyć szczególnie wykorzystania biopaliw drugiej generacji, wytwarzanych m.in. z alg, słomy oraz innych surowców odpadowych.
Wcześniej Orlen informował, że prace nad biopaliwami drugiej generacji ma prowadzić m.in. w zakładzie w Jedliczu. Prowadzona tam produkcja ma bazować na wykorzystaniu słomy.
PKN Orlen planuje m.in. wykorzystać istniejące instalacje rafineryjne do realizacji procesu współuwodornienia na skalę przemysłową. Polega on na wprowadzeniu olejów roślinnych lub zużytych tłuszczów na instalacje rafineryjne równolegle z frakcjami ropy. Dzięki temu uzyskiwany olej napędowy zawiera biokomponent HVO, czyli uwodorniony olej roślinny. Ten biokomponent ma uzupełniać stosowane dotychczas w oleju napędowym estry, a zgodnie z procedowaną nowelizacją ustawy o biopaliwach zostanie zaliczony do realizacji celu OZE w transporcie.
Ośrodek badawczy w Płocku będzie zaopatrywany w energię elektryczną wytworzoną przy użyciu własnych paneli fotowoltaicznych i turbiny wiatrowej.
Na terenie CBR powstanie stacja ładowania pojazdów elektrycznych, umożliwiająca ładowanie do trzech samochodów w jednym momencie.
Orlen chce zresztą postawić punkty szybkiego ładowania – o mocach 50, 100 i 150 kW – łącznie w 150 lokalizacjach położonych zarówno w miastach jak i przy trasach tranzytowych. W pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, koncern paliwowy deklaruje uruchomienie około 50 ładowarek.
Podpisana umowa z generalnym wykonawcą, którym jest spółka Budimex S.A. zakłada zakończenie budowy CBR do końca przyszłego roku. Szacowany, całkowity koszt inwestycji to ok. 184 mln złotych.
Już kilka lat temu w ramach wykorzystania odnawialnych źródeł energii, PKN Orlen wdrożył pilotażowe mikroinstalacje fotowoltaiczne na jedenastu stacjach paliw. Łączna moc instalacji wynosi 190 kWp. Później PKN Orlen zapowiedział wyposażenie pierwszych stacji w turbiny wiatrowe o pionowej osi obrotu.
Kluczowym projektem w obszarze energetyki odnawialnej, który realizuje państwowy koncern paliwowy, jest budowa morskich farm wiatrowych o docelowej mocy 1,2 GW. W tym zakresie Orlen ma prowadzić analizy wietrzności oraz badania zmierzające do przygotowania raportu środowiskowego.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o