Presja na obniżanie cen mikroinwerterów i skraje wyniki liderów rynku

Presja na obniżanie cen mikroinwerterów i skraje wyniki liderów rynku

 

Mikroinwertery to technologia, której intensywny rozwój pod kątem zastosowania w fotowoltaice, zaczął się całkiem niedawno. Rosnąca konkurencja zmusza producentów mikroinwerterów do cięcia marż, co uderza także w liderów tego rynku.

REKLAMA

Odchylenia w mocy pomiędzy poszczególnymi, połączonymi ze sobą modułami spowodowane przez różnice w nominalnej mocy, zanieczyszczenia, śnieg lub zacienienie instalacji prowadzą do strat w uzysku energii z całej instalacji. Wynika to z faktu, że w takim połączeniu wszystkie moduły dopasowują się do „najsłabszego ogniwa”, czyli modułu o najmniejszym uzysku energii. To prowadzi do mniejszego uzysku energii w całej instalacji.

Rozwiązaniem tego problemu ma być zastosowanie mikroinwerterów. Dzięki nim każdy moduł może pracować niezależnie, a na jego uzyski energii nie wpłynie negatywnie np. zacienienie sąsiedniego modułu.

Na liderów tego rynku wyrastają dwie firmy, które wyspecjalizowały się w produkcji mikroinwerterterów – amerykański Enphase Energy oraz izraelski Solar Edge.

REKLAMA

Największym rynkiem mikroinwerterów, które znajdują zastosowanie głównie w małych, domowych instalacjach fotowoltaicznych, są Stany Zjednoczone. Tylko w ubiegłym roku łączny potencjał domowych instalacji PV, które zamontowano w tym kraju, przekroczył 2 GW.

USA to także kluczowy rynek, napędzający rozwój producentów mikroinwerterów.  W 2015 r. rozwój rynku domowych systemów PV przełożył się pozytywnie na wyniki SolarEdge, ale już nie Enphase Energy, który nie poradził sobie tak dobrze na rodzimym rynku jak producent z Izraela.  

Mimo, że kalifornijska firma odnotowała w 2015 r. rekordową sprzedaż mikroinwerterów na poziomie 706 MW i mimo zysku osiągniętego w 2014 r., Enphase Energy zakończył ubiegły rok ze stratą na poziomie 22,1 mln dolarów. Tylko w IV kwartale strata wyniosła 15,8 mln dolarów.

W 2015 r. Enphase Energy odnotował przychody na poziomie 357,2 mln dolarów, a rok wcześniej – 343,9 mln dolarów. Mimo wzrostu sprzedaży i przychodów, na negatywnym wyniku za 2015 r. zaważyła jednak rosnąca konkurencja generująca presję na obniżanie cen. O tym jak bardzo ten trend odczuł Enphase Energy świadczy decyzją podjęta przez tą firmę w październiku 2015 r. o obniżce aż o 19 proc. średniej ceny mikroinwerterów.

 

 

Solar Edge, lider rynku mikroinwerterów i rozwiązań optymalizujących uzyski energii z instalacji fotowoltaicznych, odnotował tymczasem w 2015 r. rekordowo dobre wyniki.