ME: ustawa ws. opłat za energię zgodna z prawem UE

ME: ustawa ws. opłat za energię zgodna z prawem UE
Fot. Gramwzielone.pl (C)

W odpowiedzi na wezwanie Komisji Europejskiej do notyfikacji przyjętej przez polskie władze tuż przed końcem 2018 r. ustawy mającej powstrzymać wzrost opłat za energię Ministerstwo Energii zapewnia, że wpisane do niej regulacje są zgodne z unijnym prawem.

Komisja Europejska poinformowała w ubiegłym tygodniu, że oczekuje od polskiego rządu notyfikacji, aby sprawdzić, czy wpisane do polskiej ustawy mającej ograniczyć odbiorcom końcowym skutki wzrostu cen energii są zgodne z unijnym prawem.

W kontekście zgodności z prawem UE ustawa przygotowana przez Ministerstwo Energii i pospiesznie przeforsowana w parlamencie może budzić zastrzeżenia.

REKLAMA

Problematyczny w kontekście pomocy publicznej wydaje się zwłaszcza wpisany do regulacji obowiązujących od 1 stycznia mechanizm dotyczący tzw. Funduszu Wypłaty Różnicy Cen, którego ogromnym beneficjentem mają stać się państwowe koncerny energetyczne – jak policzył rząd – uzyskując w pierwszym roku (2019) możliwość zwrotu nawet około 4 mld zł z tytułu wypłaty różnicy pomiędzy wyższą, rynkową ceną energii, a niższą ceną zastosowaną w umowach z odbiorcami.

Do tego błyskawicznie przyjęta ustawa wprowadza tzw. krajowy system zielonych inwestycji, który ma zasilić 20 proc. przychodów ze sprzedaży praw do emisji CO2. Co więcej ustawa przewiduje, że część środków z systemu zielonych inwestycji będzie można wydać na inwestycje w emisyjne źródła energii. Unijne prawo mówi natomiast, że środki uzyskane ze sprzedaży uprawnień powinny zostać wydane na inwestycje przyczyniające się do ograniczenia emisji nie w 20 procentach, ale przynajmniej w 50 proc.

Do tych zastrzeżeń odniosło się Ministerstwo Energii w wydanym w piątek komunikacie.

Obowiązująca od początku 2019 r. ustawa zakłada obniżenie podatku akcyzowego na energię z 20 zł/MWh do 5 zł/MWh, a rachunki odbiorców energii elektrycznej z tego tytułu zostaną obniżone w 2019 r. – jak szacuje Ministerstwo – o 1,85 mld zł netto,

REKLAMA

Ponadto przewidziano obniżenie opłaty przejściowej dla wszystkich odbiorców energii elektrycznej o 95 proc., dzięki czemu ich rachunki mają się zmniejszyć według ME o 2,24 mld zł,

Ustawa zakłada też utrzymanie poziomu cen i stawek opłat za przesył i dystrybucję energii na poziomie nie wyższym – dla danego przedsiębiorstwa działającego w tym zakresie – niż poziom z 31 grudnia 2018 r. oraz stawek opłat dotyczących sprzedaży energii na poziomie nie wyższym niż poziom z dnia 30 czerwca 2018 r.

Przedsiębiorstwa, które z tego tytułu miałyby ponieść stratę, otrzymają odpowiednie środki z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, którego budżet mają zasilić przychody ze sprzedaży przez Polskę ok. 55 mln uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami ETS.

To właśnie ten ostatni element szybko wdrożonej ustawy i zaproponowany w niej podział środków ze sprzedaży praw do emisji CO2 wydaje się problematyczny w kontekście unijnych przepisów. Ministerstwo przekonuje jednak, że nie ma ryzyka zakwestionowania przez Brukselę wdrożonych mechanizmów.

– Zasady te dotyczą wszystkich podmiotów na rynku energii elektrycznej, zatem nie jest to rozwiązanie selektywne. Pomoc publiczną stanowią tylko instrumenty przynoszące korzyść wybranym kategoriom podmiotów. Energia jest towarem używanym bez wyjątku we wszystkich sektorach gospodarki oraz przed odbiorców indywidualnych. Ustawa nie zmienia również w żaden sposób zasad rynku konkurencyjnego, jeśli chodzi o sprzedaż energii elektrycznej na rynku giełdowym – czytamy w oświadczeniu Ministerstwa.

– Rozwiązania zawarte w ustawie nie są sprzeczne z prawem UE. Ministerstwo Energii będzie w stałym kontakcie z Komisją Europejską i deklaruje stałą współpracę jak dotychczas – zapewnia resort energii.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.