Pierwszy w Polsce samolot pasażerski poleciał na paliwie SAF

Lotnisko w Katowicach jako pierwsze w Polsce otrzymało dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego SAF. Dostarczył je Unimot. Na nowym paliwie do Egiptu poleciał airbus A320.
Unimot Aviation, spółka należąca do Grupy Unimot, przeprowadziła pierwszą w Polsce fizyczną dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego SAF, co stanowi istotny krok w kierunku ograniczenia emisji w transporcie lotniczym. Paliwo zostało dostarczone do Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach.
Zwieńczeniem dostawy było zatankowanie samolotu typu Airbus A320 przez Unimot Aviation Services. Maszyna odbyła 23 kwietnia rejs do egipskiego Marsa Alam, co – jak podkreślono – było pierwszym w Polsce przypadkiem wykorzystania paliwa SAF w regularnym locie pasażerskim.
W informacji prasowej Unimot nie podał, kto jest producentem paliwa lotniczego SAF, które firma dostarczyła na lotnisko Katowice-Pyrzowice.
Paliwo z olejów i odpadów
Zrównoważone paliwo SAF (Sustainable Aviation Fuel), które może być produkowane m.in. z olejów roślinnych, tłuszczów zwierzęcych oraz odpadów rolnych, jest uważane za kluczowy element dekarbonizacji sektora lotniczego. Może ono przyczynić się do redukcji emisji nawet o 65%, wspierając tym samym realizację celu osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r.
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem z 18 października 2023 r. od 1 stycznia 2025 r. wszystkie unijne porty lotnicze, które obsługują rocznie ponad 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo, są zobowiązane do stosowania SAF w ilości stanowiącej co najmniej 2% całkowitej masy paliwa lotniczego. W Polsce obowiązek ten obejmuje osiem lotnisk.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego przewiduje także wzrost ekologicznych paliw w udziale paliw lotniczych do 6% w 2030 r. i kolejno 20%, 34%, 42% i 70% co 5 lat.
Unimot gotowy na nowe regulacje
Jak podkreśla zarząd Unimot, spółka dysponuje odpowiednim zapleczem logistycznym pozwalającym na sprawne i efektywne działania w kierunku dekarbonizacji sektora lotniczego. Jej ambicją jest pełnienie funkcji nie tylko dostawcy, ale również kompleksowego partnera dla linii lotniczych i portów lotniczych w procesie dostosowywania się do nowych regulacji.
Prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Artur Tomasik, zaznaczył, że katowickie lotnisko jako pierwsze w Polsce otrzymało dostawę SAF. Przypomniał również, że na terenie portu trwa budowa nowoczesnego węzła przeładunku towarów i paliw z wykorzystaniem bocznicy kolejowej. Inwestycja współfinansowana ze środków unijnych ma zostać ukończona w połowie 2026 r. i ma stanowić najnowocześniejszą w kraju infrastrukturę tego typu.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.