REKLAMA
 
REKLAMA

Dziesięć lat e-busów w Polsce. PKM Jaworzno zamawia kolejne Solarisy

Dziesięć lat e-busów w Polsce. PKM Jaworzno zamawia kolejne Solarisy
Fot. Solaris

Jaworzno obchodzi 10-lecie wprowadzenia do eksploatacji pierwszego w Polsce autobusu elektrycznego. W 2015 r. do floty Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej trafił Solaris Urbino 12 electric, który zapoczątkował proces przechodzenia na zeroemisyjny transport publiczny.

Obecnie w Jaworznie kursuje 49 elektrycznych autobusów marki Solaris, co stanowi 68% taboru, a udział elektrycznych autobusów w codziennej obsłudze miejskich linii wynosi już ponad 80%. W ramach jubileuszu PKM podpisało umowę na dostawę kolejnych siedmiu 12-metrowych pojazdów. Po realizacji nowego zamówienia flota powiększy się do 56 pojazdów. Dostawy mają zostać zrealizowane w pierwszej połowie 2026 r.

Nowe Solarisy Urbino 12 electric będą wyposażone w systemy wspomagające pracę kierowców (ADAS), kamery zastępujące lusterka, klimatyzację, ładowarki USB oraz system monitoringu. Ich baterie o pojemności około 400 kWh mają zapewnić odpowiedni zasięg, a ładowanie będzie możliwe zarówno za pomocą pantografu, jak i złącza plug-in.

REKLAMA

700 tys. km na napędzie elektrycznym

Prezes zarządu Solaris Bus & Coach, Javier Iriarte, zaznaczył, że dostarczenie pierwszego autobusu elektrycznego do Jaworzna 10 lat temu było początkiem transformacji transportu publicznego zarówno w mieście, jak i w całej Polsce. Symboliczny pierwszy Solaris Urbino 12 electric, który rozpoczął elektryfikację transportu w Polsce, w ciągu dekady przejechał ponad 700 tys. kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Zakup pojazdów wraz z towarzyszącą infrastrukturą realizowany jest w ramach projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027. Wartość całej inwestycji wynosi 22,4 mln zł, z czego aż 19,1 mln zł to bezzwrotne wsparcie unijne, pokrywające 85% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Elektryczne Solarisy także w innych miastach

Jaworzno było pionierem w zakresie elektryfikacji transportu publicznego, ale Solarisy z napędem elektrycznym kursują obecnie w wielu innych polskich miastach. Największą flotę elektrycznych Solarisów ma Warszawa – w stolicy jeździ już ponad 160 takich pojazdów, obsługiwanych przez Miejskie Zakłady Autobusowe.

Znaczące liczby elektrycznych Solarisów eksploatowane są również w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Katowicach, Lublinie i Rybniku. W Gdyni Solarisy jeżdżą obok trolejbusów, a w Szczecinie są częścią strategii ograniczania emisji w centrum miasta.

W ostatnich latach zamówienia na elektryczne Solarisy złożyły m.in. Toruń, Legnica, Kraków, Poznań i Warszawa. Do największych kontraktów należy m.in. dostawa 130 elektrycznych autobusów do Warszawy, którą Solaris zrealizował w latach 2020–2021.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Smog w wyniku spalin ma szkodliwy wpływ na nasze zdrowie, powoduje nowotwory i m.in. astmę, szczególnie u dzieci. Przede wszystkim odczuwa się to w miastach. Polskie miasta powinny stawiać na szybsza wymianę taboru autobusowego na bezemisyjny.

 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne