Produkcja polskiego eVana coraz bliżej. Jest umowa gminy z inwestorem

Fabrykę elektrycznych vanów zamierza w Łódzkiem uruchomić Adaptive Motors Poland. Spółka podpisała z gminą przedwstępną umowę zakupu nieruchomości przemysłowych.
Na terenach przemysłowych w gminie Kleszczów może powstać fabryka eVanów marki Adaptive Motors. Producent chce zająć teren o powierzchni prawie 19 ha w Żłobnicy.
W czerwcu Fundacja Rozwoju Gminy Kleszczów i spółka Adaptive Motors Poland (AMP) podpisały umowę przedwstępną dotyczącą sprzedaży nieruchomości. Docelowa umowa sprzedaży nieruchomości ma być podpisana po uzyskaniu przez AMP możliwego wsparcia finansowego z Krajowego Planu Odbudowy.
Gmina wskazuje w komunikacie na temat przedsięwzięcia, że łączyłoby ono funkcje produkcji pojazdów elektrycznych z działalnością centrum badawczo-rozwojowego i ośrodka szkoleniowo-treningowego.
– Widzimy tu ogromny potencjał, dlatego gmina Kleszczów, odpowiadając na potrzeby inwestora, zobowiązała się do udzielenia zgody na przyłączenie inwestycji do niezbędnej infrastruktury technicznej, do sieci elektroenergetycznej o odpowiednich parametrach oraz do systemu wodno-kanalizacyjnego – powiedział Dariusz Michałek, wójt gminy Kleszczów.
Kluczowa koncepcja eVanPL
Adaptive Motors Poland to polska spółka technologiczna działająca w obszarze elektromobilności. „Szczególne znaczenie w tym projekcie ma koncepcja eVanPL – pierwszego w pełni polskiego pojazdu dostawczego napędzanego silnikiem elektrycznym o mocy 109 kW zbudowanego od podstaw przez firmę Innovation AG ze Zgorzelca. Aktualnie zbudowane prototypy są w fazie testów” – napisano na stronie gminy Kleszczów.
Prezes AMP Albert Gryszczuk wskazał, że w opracowanym pojeździe najważniejsza aucie jest platforma EAGLE, modułowa konstrukcja stworzona od podstaw przez polskich inżynierów, która umożliwia elastyczne projektowanie i produkcję różnych typów pojazdów użytkowych.
– Na bazie EAGLE mogą powstawać m.in. pojazdy kurierskie, komunalne, ratownicze oraz inne zabudowy specjalistyczne, dostosowane do potrzeb konkretnych klientów – powiedział Gryszczuk.
Głównym założeniem projektu ma być tworzenie pojazdów w pełni dostosowanych do indywidualnych zamówień. Planowana inwestycja objąć ma zarówno część produkcyjną, jak i inżynieryjną – związaną z pracami nad dalszym rozwojem platformy i testami nowych rozwiązań.
Korzyści dla gminy
W przypadku sfinalizowania inwestycji w gminie Kleszczów powstanie około 200 miejsc pracy na pierwszym etapie inwestycji – z potencjałem rozwoju do 1000 miejsc pracy w miarę rozwoju fabryki. Wartością dodaną dla regionu będą też planowane dodatkowe obiekty – centrum badawczo-rozwojowe elektromobilności oraz ośrodek szkoleniowo-treningowy. Umożliwią one prowadzenie wspólnych programów edukacyjnych z lokalnymi ośrodkami kształcenia, w tym Technikum Nowoczesnych Technologii.
Dodatkowo gmina mogłaby uzyskać preferencyjne ceny na elektryczne pojazdy komunalne. Region zaś skorzystałby z potencjału stworzenia ekosystemu dostawców dla fabryki.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Miejmy nadzieje, ze bedzie więcej eVanow na naszych drogach zamiast samochodów spalinowych.