Drugie życie wiatraka – wiata rowerowa z łopaty

Drugie życie wiatraka - wiata rowerowa z łopaty
Fot. Krzysztof Krzempek / Politechnika Gdańska

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej pracują nad sposobami wykorzystania elementów kompozytowych śmigieł turbin wiatrowych wycofywanych z eksploatacji. Na terenie uczelni stanęła wiata rowerowa wykonana z takiej łopaty.

Rozwiązanie stworzone z wykorzystaniem wycofanej z eksploatacji łopaty turbiny wiatrowej to efekt interdyscyplinarnego projektu realizowanego przez naukowców z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz Wydziału Architektury gdańskiej uczelni.

Oprócz samej łopaty, w konstrukcji zastosowano również beton zawierający zmielony materiał kompozytowy pochodzący z tej samej łopaty. Pracownicy naukowi gdańskiej uczelni pracują nad kolejnymi rozwiązaniami.

REKLAMA

Trudny recycling

Łopaty turbin wiatrowych zwykle trafiają na składowiska odpadów po zakończeniu 20-25-letniego okresu eksploatacji. Ich utylizacja jest utrudniona ze względu na trwałość i właściwości materiałów kompozytowych, z których są wykonane. Choć stosowane są różne metody przetwarzania, takie jak piroliza czy solwoliza, są one kosztowne i energochłonne. Naukowcy z gdańskiej uczelni postanowili więc wykorzystać oryginalną nośność łopaty w sposób możliwie nienaruszający jej struktury.

– W łopacie wykonano jedynie dwa cięcia, by uzyskać odpowiednią długość fragmentu, który następnie umieszczono na betonowych podporach – wyjaśnia kierująca projektem prof. Magdalena Rucka w komunikacie przygotowanym przez uczelnię.

 

naukowcy z Politechniki Gdańskiej przy wiacie rowerowej z łopaty wiatraka
Na zdjęciu od lewej: dr inż. Marzena Kurpińska, dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz, prof. PG, mgr inż. Jakub Zembrzuski, prof. dr hab. inż. Magdalena Rucka, dr hab. inż. Agnieszka Sabik, prof. PG, dr inż. Łukasz Pyrzowski, prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski, mgr inż. Ryszard Chabros, mgr inż. arch. Szymon Kowalski, mgr inż. Farzam Omidi Moaf, dr inż. Bartosz Sobczyk, Daniel Mulawa. Fot. Krzysztof Krzempek / Politechnika Gdańska

Wiata rowerowa została wyposażona w oświetlenie LED zasilane z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachu. Przezroczyste końcówki zadaszenia umożliwiają podgląd wnętrza łopaty, którego aerodynamiczny profil przypomina skrzydło samolotu.

Innowacyjny beton z dodatkiem kompozytów

Podpory wiaty wykonano z betonu, do którego jako zamiennik części kruszywa grubego dodano rozdrobniony materiał kompozytowy z tej samej łopaty.

Jak wskazuje dr inż. Marzena Krupińska z zespołu badawczego, taka modyfikacja poprawia odporność betonu na zarysowania, a także zwiększa jego mrozoodporność i wodoszczelność. Zespół naukowców planuje opatentowanie receptury tego innowacyjnego materiału.

REKLAMA

Plany na przyszłość: mosty i elementy infrastruktury

Jak podkreślają naukowcy, wiata rowerowa to dopiero początek. Zespół pracuje obecnie nad projektem przęsła mostu dla pieszych, również z wykorzystaniem zużytych łopat. Jak zapowiada dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz łopaty mogą znaleźć szersze zastosowanie w budownictwie komunikacyjnym jako elementy nośne w różnego rodzaju konstrukcjach.

Wśród potencjalnych zastosowań materiału naukowcy wymieniają również zadaszenia ciągów pieszych, ogrodzenia, ścianki wspinaczkowe czy fundamenty.

Drugie życie turbin

Także naukowcy z Politechniki Białostockiej pracują powtórnym wykorzystaniem wycofywanych z eksploatacji turbin. Na tej uczelni sprawdzają możliwość przetwarzania łopat turbin wiatraków na ekrany akustyczne. Szerzej na ten temat pisaliśmy w artykule: Drugie życie zużytych łopat turbin wiatrowych.

Duńczycy natomiast wykorzystują łopaty śmigieł do tworzenia elementów małej architektury, np. przystanków, wiat dla rowerów, ławek czy mebli ogrodowych.

Z kolei na Politechnice Rzeszowskiej zaproponowano wykorzystanie łopat do tworzenia elementów nośnych kładek nad ulicami dla pieszych.

Odpowiedź na rosnące wyzwania recyklingu

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej przewidują, że w związku z rozwojem energetyki wiatrowej – szczególnie morskiej – problem utylizacji zużytych łopat będzie się nasilał. Ich celem jest opracowanie praktycznych rozwiązań, które można będzie wdrożyć na szerszą skalę.

Zespół badawczy kontynuuje prace nad nowymi technologiami recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów kompozytowych, licząc na to, że ich innowacyjne podejście przyczyni się do zmniejszenia wpływu turbin wiatrowych na środowisko po zakończeniu ich eksploatacji.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.