GM i współtwórca Tesli wprowadzą magazyny energii z bateriami z rynku wtórnego

General Motors planuje wdrożenie stacjonarnych systemów magazynowania energii opartych m.in. na ogniwach z wycofanych z eksploatacji pojazdów elektrycznych. Pierwsza pilotażowa instalacja tego typu zasila już jedno z amerykańskich centrów danych.
General Motors (GM) ogłosiło rozpoczęcie współpracy z Redwood Materials – amerykańską firmą specjalizującą się w recyklingu i wtórnym wykorzystaniu baterii. Celem partnerstwa jest przyspieszenie wdrażania stacjonarnych systemów magazynowania energii (BESS) z wykorzystaniem zarówno nowych, amerykańskich ogniw produkowanych przez GM, jak i baterii z drugiego obiegu, pochodzących z samochodów elektrycznych tej marki.
Magazyn z bateriami z drugiej ręki zasila centrum danych
Według przedstawicieli General Motors jest to istotny krok w kierunku przeniesienia zaawansowanej technologii bateryjnej poza sektor motoryzacyjny i wykorzystania jej w infrastrukturze energetycznej. Współpraca opiera się na dotychczasowych doświadczeniach obu firm, zdobytych m.in. przy projekcie w Sparks w Nevadzie. Jest to obecnie największa na świecie instalacja zbudowana z baterii z drugiego obiegu, zasilająca centrum danych Crusoe Energy.
Jak podkreślają przedstawiciel amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego, popyt na energię elektryczną gwałtownie rośnie – i to tempo będzie się tylko zwiększać. Stany Zjednoczone potrzebują magazynów energii, które można wdrażać szybko, tanio i lokalnie, a GM może w tym przedsięwzięciu odegrać kluczową rolę.
Pomoże jeden z twórców Tesli
W realizacji planu amerykańskiemu koncernowi ma pomóc firma Redwood Materials, którą kieruje jeden z założycieli Tesli – JB Straubel. W firmie Elona Muska pracował on na kierowniczych stanowiskach przez 15 lat.
JB Straubel wskazuje, że rozwój technologii AI oraz elektryfikacja przemysłu znacząco podbijają zapotrzebowanie na energię. Szacuje, że do 2028 r. centra danych mogą pochłaniać nawet 12% krajowego zużycia prądu, w porównaniu do 4,4% w roku 2023.
Według Straubela dzięki integracji baterii z drugiego obiegu i nowych modułów Redwood może oferować szybkie, elastyczne rozwiązania energetyczne, które wzmacniają amerykańską niezależność energetyczną i przemysłową.
Perspektywy na przyszłość
General Motors i Redwood Materials zapowiedziały, że więcej szczegółów dotyczących ich wspólnych planów ogłoszą jeszcze w 2025 r. Tymczasem podpisane porozumienie stanowi wyraźny sygnał, że duzi producenci aut szukają dodatkowych ścieżek dla swojej technologii bateryjnej – zwłaszcza w kontekście rosnącego znaczenia energetyki rozproszonej i niezależnych źródeł zasilania.
O wizji rozwoju magazynów energii wdrażanej przez Redwood Materials B Straubel opowiada w poniższym filmie:
Baterie LG Energy Solution
Zacieśniająca się współpraca GM z Redwood Materials wykracza poza samą integrację baterii w systemach magazynowania energii.
Ultium Cells – spółka joint venture GM i LG Energy Solution – już dziś dostarcza do Redwood materiały odpadowe z produkcji ogniw z zakładów w Ohio i Tennessee, obejmujące m.in. anodę, katodę i odpady z produkcji komórek. Redwood przetwarza je w swoim zakładzie hydrometalurgicznym w Nevadzie, zmniejszając zużycie energii o 80%, emisję CO2 o 70% i zużycie wody o 80% w porównaniu do tradycyjnych metod produkcji materiałów bateryjnych.
Dzięki tej współpracy GM wzmacnia nie tylko rozwój stacjonarnych magazynów energii, ale i fundamenty krajowego, niskoemisyjnego łańcucha dostaw wspieranego przez programy federalne, takie jak Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.