Jakie zmiany czekają program NaszEauto?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaproponował zmiany w zasadach programu NaszEauto. Zapytaliśmy Fundusz o najnowsze statystyki dotyczące programu, który umożliwia uzyskanie dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Dane wskazują, że program cieszy się największym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, choć osoby fizyczne – szczególnie te posiadające Kartę Dużej Rodziny – również korzystają z dostępnych środków. Ile wniosków złożono do tej pory w programie i czy są środki na wypłaty dofinansowania?
Program NaszEauto to nowa odsłona programu dopłat do pojazdów elektrycznych, skierowana do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. NaszEauto oferuje do 40 tys. zł dofinansowania na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy aut elektrycznych. Na dofinansowanie może się składać nie tylko kwota bazowa, ale także premia za zezłomowanie starego auta (posiadanego przez co najmniej 3 lata) oraz premia za niski dochód (nieprzekraczający 135 tys. zł brutto rocznie).
Nabór wniosków o dotacje w programie NaszEauto jest prowadzony od 3 lutego br., a budżet programu opiewa na 1,6 mld zł.
Ile wniosków złożono w programie?
W programie NaszEauto do piątku 5 września złożono już ponad 12,1 tys. wniosków o dofinansowanie – w tym:
- 3150 na zakup pojazdu (o wartości ponad 101,6 mln zł),
- 9025 na leasing lub wynajem (o wartości 272,7 mln zł).
Do tej pory zatwierdzono 700 wniosków o dotacje na łączną kwotę około 20,9 mln zł, a w przypadku blisko połowy zatwierdzonych wniosków wypłacono 10,2 mln zł dofinansowania.
Kto złożył najwięcej wniosków?
Dane jasno pokazują, że program NaszEauto odpowiada przede wszystkim na potrzeby przedsiębiorców – to oni składają blisko 90% wszystkich wniosków i zgarniają zdecydowaną większość środków. Nie dziwi to, zważywszy na możliwość rozliczenia kosztów i realne oszczędności w codziennym użytkowaniu pojazdów elektrycznych w działalności gospodarczej.
Jednocześnie warto zauważyć, że mechanizmy dodatkowych bonusów – zarówno za złomowanie, jak i dochodowych – są szczególnie istotne dla osób fizycznych, które dzięki nim mogą realnie obniżyć koszt zakupu auta elektrycznego.
Przedsiębiorcy stanowią na razie zdecydowanie największą grupę beneficjentów – złożyli oni dotychczas 8,3 tys. wniosków o dotacje o łącznej wartości aż 248,26 mln zł.
Na tę kwotę składają się:
- 242,18 mln zł podstawowego wsparcia,
- 6,18 mln zł w ramach bonusów za złomowanie.
Statystyki wskazują, że sektor mikroprzedsiębiorstw traktuje program NaszEauto jako realną szansę na modernizację floty i obniżenie kosztów eksploatacji.
Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny
Do tej pory beneficjenci programu NaszEauto w tej kategorii złożyli ponad 1,09 tys. wniosków. Łączna wartość dofinansowania sięga 37,36 mln zł, z czego:
- 32,62 mln zł stanowi podstawowe wsparcie,
- 1,78 mln zł to bonusy za złomowanie starych pojazdów,
- 2,97 mln zł przypadło w ramach tzw. bonusów dochodowych, skierowanych do mniej zamożnych gospodarstw domowych.
Widać więc, że rodziny korzystają nie tylko z podstawowego wsparcia, ale też chętnie łączą je z dodatkowymi formami pomocy, co zwiększa wysokość wsparcia.
Czy wystarczy środków na wypłaty?
Fundusz zapewnia, że program NaszEauto posiada wystarczające środki na wypłatę dopłat dla kolejnych wnioskodawców. Z przesłanych informacji wynika, że złożone dotychczas wnioski wykorzystują ponad 31,67% dostępnej alokacji, co oznacza, że środków dla kolejnych zainteresowanych na razie nie zabraknie.
Jakie zmiany czekają program NaszEauto?
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiadał, że w związku ze zmianami w decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej (CID) program NaszEauto ma zostać rozszerzony o dodatkowe kategorie pojazdów (M2 oraz N1), a także o szerszy katalog wnioskodawców.
Celem proponowanych zmian jest zwiększenie dostępności pojazdów elektrycznych nie tylko dla kierowców indywidualnych i firm, lecz także dla instytucji publicznych i społecznych. Dzięki temu zeroemisyjny transport ma stać się bardziej powszechny i wspierać poprawę jakości powietrza oraz warunków życia w polskich miastach i gminach.
Projekt zmian przewiduje m.in.:
- rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t),
- dopuszczenie nowych grup beneficjentów, takich jak organizacje pozarządowe, parki narodowe, szkoły, placówki opiekuńcze i medyczne,
- wsparcie do 40 tys. zł dla pojazdów M1, do 70 tys. zł dla N1 i aż do 600 tys. zł dla M2,
- likwidację premii za niski dochód,
- obniżenie budżetu programu z 1,6 mld zł do około 1,1 mld zł.
Konsultacje zmian
NFOŚiGW ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych projektu zmian w programie NaszEauto. Konsultacje zmian potrwają do 12 września 2025 r. Uwagi można przesyłać na adres: konsultacje_ne@nfosigw.gov.pl (z dopiskiem: Konsultacje społeczne do Programu NaszEauto).
Informacje o zmianach wprowadzanych w programie NaszEauto mają być publikowane na bieżąco w komunikatach NFOŚiGW i na stronie programu.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Jeszcze jak spada ceny i utrzyma się dotacja to Passat pojedziesz huty
Proszę dopytać w ministerstwie czy pojazdy oclone (np. Tesla Model 3 lub BMW ix3) dalej będą mogły liczyć na dotację. Zgodnie z tym co napisane w zmianach NaszeAuto to połowa aut elektrycznych wypada bo stawki celne (Chiny/USA)
Dotacje są po to by wspierać niemiecki przemysł. Zatem nie ma co pytać a program powinien nazywać się niemieckie auto.
NFOŚiGW powinien być grillowany w mediach na okrągło za tępo rozpatrywania wniosków oraz zmienianie formularzy co zmusza potencjalnych brneficjentów do składania korekt. Jeśli 90% wnioskującuch musi złożyć korektę to problem leży po stronie NFOŚiGW i ktoś tam powinien stracić stanowisko natychmiast.