REKLAMA
 
REKLAMA

SMA zwiększa sprzedaż, ale nadal pozostaje pod kreską

SMA zwiększa sprzedaż, ale nadal pozostaje pod kreską
fot. SMA Solar Technology

W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. największy europejski producent falowników fotowoltaicznych odnotował wzrost sprzedaży do 1,14 mld euro. Dobre wyniki na rynku wielkoskalowych projektów były jednak równoważone przez straty w segmencie rozwiązań domowych i komercyjnych.

W okresie od stycznia do września br. niemiecka spółka SMA Solar Technology AG odnotowała nieznaczną poprawę niektórych wskaźników finansowych. W ujęciu skonsolidowanym dodatni wynik uzyskała w zakresie sprzedaży, której wartość w tym czasie wyniosła 1,14 mld euro – o 7,1% więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. (1,06 mld euro). Jednak już EBITDA, EBIT i wynik netto pozostawały na ujemnym poziomie i wyniosły odpowiednio: -16,9 mln euro (wobec 83,5 mln euro za 9 miesięcy 2024 r.), -123,2 mln euro (wobec 46,0 mln euro r/r) i -144,5 mln euro (wobec 34,7 mln euro r/r).

Segment produktów domowych ciągnie w dół

Jak informuje SMA, głównym powodem słabych wyników w raportowanym okresie były bardzo niskie wyniki sprzedażowe w jednym z dwóch segmentów działalności firmy – Home & Business Solutions, będące efektem ograniczonego popytu oraz silnej presji konkurencyjnej i cenowej ze strony azjatyckich producentów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 r. sprzedaż w segmencie rozwiązań domowych i komercyjnych spadła o 38,7% r/r – do poziomu 181,3 mln euro. Zaś EBIT, czyli EBITDA z uwzględnieniem dodatkowych odpisów z tytułu skapitalizowanych projektów rozwojowych oraz maszyn i urządzeń produkcyjnych, wyniósł -322,1 mln euro w porównaniu z -123,8 mln euro za pierwsze 9 miesięcy 2024 r.

REKLAMA

W przeciwieństwie do segmentu produktów domowych i biznesowych dział Large Scale & Project Solutions, czyli rozwiązań dla wielkoskalowych projektów i instalacji, odnotował w analizowanym okresie wzrost sprzedaży o 24,8% – do 953,4 mln euro (wobec 764 mln euro r/r) oraz dodatnią wartość EBIT – 199, 7 mln euro w porównaniu z 154,4 mln euro w pierwszych 9 miesiącach 2024 r.

Trzeci kwartał wyraźnie odzwierciedla różnicę w dynamice rynku między naszymi dwoma dywizjami. Podczas gdy sprzedaż w segmencie Home & Business Solutions ustabilizowała się na niskim poziomie, segment Large Scale & Project Solutions po raz kolejny odnotował znaczący wzrost sprzedaży i EBITDA. Zamówienia w segmencie dużych elektrowni fotowoltaicznych również rosły w trzecim kwartale zgodnie z oczekiwaniami – skomentował Jürgen Reinert, prezes zarządu SMA.

Efekty jednorazowe zaciemniają obraz

SMA zaznacza, że na jej wyniki finansowe w trzech pierwszych kwartałach 2025 r. negatywny wpływ miały również efekty jednorazowe, czyli zdarzenia, przychody i koszty niemające powtarzalnego charakteru i niewynikające z bieżącej działalności firmy. Wśród efektów tych przedsiębiorstwo wymienia:

  • odpisy i utylizację przestarzałych zapasów,
  • rezerwy na zobowiązania zakupowe w kwocie 146 mln euro oraz
  • rezerwy na należności wątpliwe (tj. sytuacje, gdy klient nie zapłaci swoich zobowiązań) w kwocie 7,5 mln euro.

Przedsiębiorstwo podkreśla, że EBITDA operacyjna, w której nie są uwzględniane efekty jednorazowe, wyniosła w analizowanym okresie 118,6 mln euro wobec 64,4 mln euro w pierwszych trzech kwartałach 2024 r., co ma świadczyć o dobrej sytuacji bieżącej firmy. Potwierdza to także dodani wynik wskaźnika kapitału obrotowego netto, który wyniósł 15,7% (wobec 30,9% na dzień 31 grudnia 2024 r.).

Restrukturyzacja ma poprawić rentowność

W dłuższej perspektywie stabilność finansową firmy ma poprawić wdrożony w październiku kolejny plan restrukturyzacji, który zakłada zwolnienie około 350 pracowników (300 w Niemczech i 50 w zagranicznych oddziałach SMA), a także optymalizację wydatków na badania i rozwój, adaptację portfolio produktów do popytu rynkowego, lepsze wykorzystanie centrum kompetencyjnego w Indiach oraz wycofanie się z nierentownych rynków.

REKLAMA

Borykająca się od dłuższego czasu z problemami finansowymi spółka przeprowadziła już pierwszą falę zwolnień, w efekcie której do końca tego roku pracę straci ponad tysiąc pracowników, w tym 2/3 w głównym zakładzie SMA w Niemczech. Firma liczyła, że w ten sposób uda jej się do końca br. zaoszczędzić około 150–200 mln euro. Nowy plan restrukturyzacji zakłada dalsze oszczędności na poziomie 100 mln euro.

Biorąc pod uwagę malejący popyt rynkowy na rynku rozwiązań domowych i komercyjnych, rozszerzenie programu restrukturyzacji było logicznym krokiem w dążeniu do poprawy naszej pozycji konkurencyjnej. Robimy stałe, wymierne postępy we wdrażaniu programu. Dzięki dodatkowym działaniom osiągamy dalsze znaczące redukcje kosztów w segmencie Home & Business Solutions oraz w Corporate Center – wyjaśnia Kaveh Rouhi, dyrektor finansowy SMA.

Więcej gotówki i stabilny portfel zamówień

Pierwsze efekty działań restrukturyzacyjnych widać już w wynikach finansowych za trzy kwartały 2025 r. Wartość aktywów gotówkowych netto na koniec września wyniosła 180,4 mln euro wobec 84,2 mln euro na koniec 2024 r., a wskaźnik kapitału własnego w całościowym finansowaniu firmy wyniósł 28,9% – nieco mniej niż na koniec 2024 r., gdy sięgał 35,9%.

Jak wskazuje SMA, także jej portfel zamówień – mimo trudności finansowych – pozostaje względnie stabilny i na koniec września wyniósł 1,28 mld euro wobec 1,44 mld w trzech pierwszych kwartałach 2024 r. Trzy czwarte tej kwoty przypada przy tym na działalność związaną ze sprzedażą produktów, w tym głównie falowników do instalacji fotowoltaicznych i do magazynów BESS (obecnie łączna moc zainstalowanych przez SMA rozwiązań tego typu wynosi 144 GW), systemów zarządzania energią (EMS) oraz rozwiązań z zakresu ładowania pojazdów elektrycznych.

Wyniki uzyskane w pierwszych trzech kwartałach skłoniły zarząd firmy do potwierdzenia prognoz sprzedaży i EBITDA za 2025 r. na poziomie odpowiednio: 1,45–1,5 mld euro oraz -80 do -30 mln euro (wobec 1,53 mld euro i -16 mln euro w roku ubiegłym).

Agata Świderska

agata.swiderska@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

MlaskaczWaflami 20-11-2025 17:02

Sprzedają magazyny energii drożej niż Solaredge i wielkie zdziwienie menedżerków że biznes „nie idzie” 😛
Pusty śmiech.

 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne