SMA zwiększa sprzedaż, ale nadal pozostaje pod kreską
W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. największy europejski producent falowników fotowoltaicznych odnotował wzrost sprzedaży do 1,14 mld euro. Dobre wyniki na rynku wielkoskalowych projektów były jednak równoważone przez straty w segmencie rozwiązań domowych i komercyjnych.
W okresie od stycznia do września br. niemiecka spółka SMA Solar Technology AG odnotowała nieznaczną poprawę niektórych wskaźników finansowych. W ujęciu skonsolidowanym dodatni wynik uzyskała w zakresie sprzedaży, której wartość w tym czasie wyniosła 1,14 mld euro – o 7,1% więcej niż w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. (1,06 mld euro). Jednak już EBITDA, EBIT i wynik netto pozostawały na ujemnym poziomie i wyniosły odpowiednio: -16,9 mln euro (wobec 83,5 mln euro za 9 miesięcy 2024 r.), -123,2 mln euro (wobec 46,0 mln euro r/r) i -144,5 mln euro (wobec 34,7 mln euro r/r).
Segment produktów domowych ciągnie w dół
Jak informuje SMA, głównym powodem słabych wyników w raportowanym okresie były bardzo niskie wyniki sprzedażowe w jednym z dwóch segmentów działalności firmy – Home & Business Solutions, będące efektem ograniczonego popytu oraz silnej presji konkurencyjnej i cenowej ze strony azjatyckich producentów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 r. sprzedaż w segmencie rozwiązań domowych i komercyjnych spadła o 38,7% r/r – do poziomu 181,3 mln euro. Zaś EBIT, czyli EBITDA z uwzględnieniem dodatkowych odpisów z tytułu skapitalizowanych projektów rozwojowych oraz maszyn i urządzeń produkcyjnych, wyniósł -322,1 mln euro w porównaniu z -123,8 mln euro za pierwsze 9 miesięcy 2024 r.
W przeciwieństwie do segmentu produktów domowych i biznesowych dział Large Scale & Project Solutions, czyli rozwiązań dla wielkoskalowych projektów i instalacji, odnotował w analizowanym okresie wzrost sprzedaży o 24,8% – do 953,4 mln euro (wobec 764 mln euro r/r) oraz dodatnią wartość EBIT – 199, 7 mln euro w porównaniu z 154,4 mln euro w pierwszych 9 miesiącach 2024 r.
– Trzeci kwartał wyraźnie odzwierciedla różnicę w dynamice rynku między naszymi dwoma dywizjami. Podczas gdy sprzedaż w segmencie Home & Business Solutions ustabilizowała się na niskim poziomie, segment Large Scale & Project Solutions po raz kolejny odnotował znaczący wzrost sprzedaży i EBITDA. Zamówienia w segmencie dużych elektrowni fotowoltaicznych również rosły w trzecim kwartale zgodnie z oczekiwaniami – skomentował Jürgen Reinert, prezes zarządu SMA.
Efekty jednorazowe zaciemniają obraz
SMA zaznacza, że na jej wyniki finansowe w trzech pierwszych kwartałach 2025 r. negatywny wpływ miały również efekty jednorazowe, czyli zdarzenia, przychody i koszty niemające powtarzalnego charakteru i niewynikające z bieżącej działalności firmy. Wśród efektów tych przedsiębiorstwo wymienia:
- odpisy i utylizację przestarzałych zapasów,
- rezerwy na zobowiązania zakupowe w kwocie 146 mln euro oraz
- rezerwy na należności wątpliwe (tj. sytuacje, gdy klient nie zapłaci swoich zobowiązań) w kwocie 7,5 mln euro.
Przedsiębiorstwo podkreśla, że EBITDA operacyjna, w której nie są uwzględniane efekty jednorazowe, wyniosła w analizowanym okresie 118,6 mln euro wobec 64,4 mln euro w pierwszych trzech kwartałach 2024 r., co ma świadczyć o dobrej sytuacji bieżącej firmy. Potwierdza to także dodani wynik wskaźnika kapitału obrotowego netto, który wyniósł 15,7% (wobec 30,9% na dzień 31 grudnia 2024 r.).
Restrukturyzacja ma poprawić rentowność
W dłuższej perspektywie stabilność finansową firmy ma poprawić wdrożony w październiku kolejny plan restrukturyzacji, który zakłada zwolnienie około 350 pracowników (300 w Niemczech i 50 w zagranicznych oddziałach SMA), a także optymalizację wydatków na badania i rozwój, adaptację portfolio produktów do popytu rynkowego, lepsze wykorzystanie centrum kompetencyjnego w Indiach oraz wycofanie się z nierentownych rynków.
Borykająca się od dłuższego czasu z problemami finansowymi spółka przeprowadziła już pierwszą falę zwolnień, w efekcie której do końca tego roku pracę straci ponad tysiąc pracowników, w tym 2/3 w głównym zakładzie SMA w Niemczech. Firma liczyła, że w ten sposób uda jej się do końca br. zaoszczędzić około 150–200 mln euro. Nowy plan restrukturyzacji zakłada dalsze oszczędności na poziomie 100 mln euro.
– Biorąc pod uwagę malejący popyt rynkowy na rynku rozwiązań domowych i komercyjnych, rozszerzenie programu restrukturyzacji było logicznym krokiem w dążeniu do poprawy naszej pozycji konkurencyjnej. Robimy stałe, wymierne postępy we wdrażaniu programu. Dzięki dodatkowym działaniom osiągamy dalsze znaczące redukcje kosztów w segmencie Home & Business Solutions oraz w Corporate Center – wyjaśnia Kaveh Rouhi, dyrektor finansowy SMA.
Więcej gotówki i stabilny portfel zamówień
Pierwsze efekty działań restrukturyzacyjnych widać już w wynikach finansowych za trzy kwartały 2025 r. Wartość aktywów gotówkowych netto na koniec września wyniosła 180,4 mln euro wobec 84,2 mln euro na koniec 2024 r., a wskaźnik kapitału własnego w całościowym finansowaniu firmy wyniósł 28,9% – nieco mniej niż na koniec 2024 r., gdy sięgał 35,9%.
Jak wskazuje SMA, także jej portfel zamówień – mimo trudności finansowych – pozostaje względnie stabilny i na koniec września wyniósł 1,28 mld euro wobec 1,44 mld w trzech pierwszych kwartałach 2024 r. Trzy czwarte tej kwoty przypada przy tym na działalność związaną ze sprzedażą produktów, w tym głównie falowników do instalacji fotowoltaicznych i do magazynów BESS (obecnie łączna moc zainstalowanych przez SMA rozwiązań tego typu wynosi 144 GW), systemów zarządzania energią (EMS) oraz rozwiązań z zakresu ładowania pojazdów elektrycznych.
Wyniki uzyskane w pierwszych trzech kwartałach skłoniły zarząd firmy do potwierdzenia prognoz sprzedaży i EBITDA za 2025 r. na poziomie odpowiednio: 1,45–1,5 mld euro oraz -80 do -30 mln euro (wobec 1,53 mld euro i -16 mln euro w roku ubiegłym).
Agata Świderska
agata.swiderska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Sprzedają magazyny energii drożej niż Solaredge i wielkie zdziwienie menedżerków że biznes „nie idzie” 😛
Pusty śmiech.