Pierwszy autobus elektryczny z Polski pojedzie do Paryża

Pierwszy autobus elektryczny z Polski pojedzie do Paryża
Solaris

Solaris dostarczy pierwszy autobus elektryczny do stolicy Francji, gdzie tego rodzaju pojazdy będą ładowane z pomocą infrastruktury wyprodukowanej m.in. w Zielonej Górze.

Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. oraz przewoźnika Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) podpisali umowę na dostawę elektrycznego autobusu Solaris Urbino 8,9 LE electric do Paryża.

W kontrakcie francuski stołeczny operator transportu publicznego zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia zamówienia do łącznej wartości 10 milionów euro, co oznacza szansę zwiększenia dostaw o kolejnych kilkanaście bezemisyjnych Solarisów.

REKLAMA

Zamówiony przez RATP pojazd to Solaris Urbino 8,9 LE electric wyposażony w centralny silnik elektryczny o mocy 160 kW. Energia potrzebna do zasilania magazynowana będzie w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Do uzupełniania energii posłuży złącze plug-in.

Podpisane zamówienie jest kolejnym, które polski producent zawarł w minionym czasie z paryskim przewoźnikiem. Pod koniec ubiegłego roku RATP zamówił bowiem 18 gazowych Solarisów Urbino 18 CNG, których dostawy mają się rozpocząć wkrótce.

Realizowane przez firmę Solaris zamówienia wpisują się w długofalową politykę RATP w zakresie ograniczania emisji spalin i stawiania na pojazdy nisko- i zeroemisyjne.

RATP zapowiedział, że do 2024 r., kiedy w Paryżu odbędą się igrzyska olimpijskie, kupi kilkaset elektrycznych autobusów. Z przeznaczonego na razie na ten cel budżetu 400 mln euro mają skorzystać po równo producenci Heuliez Bus, Bolloré i Alstom.

Obecnie w skład floty francuskiego przewoźnika wchodzi 4,7 tys. pojazdów, w tym około 950 autobusów hybrydowych, 140 pojazdów napędzanych biogazem i ponad 80 autobusów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. W tym roku ma do nich dołączyć po kilkadziesiąt autobusów na biogaz i baterie.

REKLAMA

Pojazdy marki Solaris obecne są we Francji od 2003 roku. Od tego czasu firma dostarczyła nad Sekwanę niemal 550 autobusów, z czego ponad 100 do regionu Île-de-France.

W stolicy Francji w roku 2016 testowano także bateryjny autobus polskiego producenta Urbino 12 electric. W tym samym roku Ambasada Polski we Francji przyznała firmie Solaris Bus & Coach S.A nagrodę dla najlepszego krajowego eksportera na tamtejszym rynku.

Polskie ładowarki w Paryżu

Autobusy elektryczne w stolicy Francji będą ładowane także z wykorzystaniem infrastruktury dostarczonej przez zielonogórską firmę Ekoenergetyka-Polska, która w konsorcjum z firmą El-Cab wygrała przetarg na dostarczenie infrastruktury ładowania dla RATP. Całkowita kwota zamówienia może wynieść aż 50 mln euro.

Ekoenergetyka zobowiązała się do dostarczenia kilkudziesięciu ładowarek o mocach 50 kW, 60 kW i 100 kW. Wszystkie mają być gotowe jeszcze przed końcem sierpnia br.

Ekoenergetyka będzie odpowiedzialna za obsługę dostarczonej infrastruktury, jej uruchomienie i opcjonalnie również za serwis. Dodatkowo polska firma ma udzielić gwarancji na ładowarki na dwa lata.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.