Startują dotacje na zakup samochodów elektrycznych

Startują dotacje na zakup samochodów elektrycznych
Fot. Gramwzielone.pl (C)

NFOŚiGW uruchomia dzisiaj nabór wniosków w trzech programach, z których będzie można pozyskać dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych. Początkowo NFOŚiGW chce wydać na ten cel 150 mln zł.

Dzisiaj na stronach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej została aktywowana możliwość aplikowania o dotacje na zakup pojazdów elektrycznych. W ciągu pierwszych pięciu godzin naboru złożono ponad 100 wniosków. 

Wnioski o dotacje w każdym z trzech programów dotyczących dofinansowania zakupu i ewentualnie leasingu pojazdów elektrycznych będą przyjmowane tylko drogą elektroniczną. Fundusz zapewnia, że chce wprowadzić w tym zakresie pełną digitalizację procesu przyznawania dopłat.

REKLAMA

Dotacje dla osób fizycznych

Pierwszy z programów o nazwie „Zielony samochód” jest adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które będą wykorzystywać auto elektryczne wyłącznie w prywatnych celach.

Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł.

Jeden z warunków to również 2-letnia trwałość oznaczająca brak możliwości sprzedaży auta czy konieczność jego ubezpieczenia.

Budżet tego programu wyniesie 37,5 mln zł, a NFOŚiGW zakłada, że możliwe będzie dofinansowanie zakupu około 2-2,5 tys. samochodów.

W tym programie nie przewiduje się możliwości pozyskania dotacji na zakup domowej stacji ładowania, jednak taka możliwość ma się pojawić po rozszerzeniu innego programu realizowanego przez NFOŚiGW pt. Mój Prąd, w którym można pozyskać dotację na montaż domowej instalacji fotowoltaicznej.

Dotacje dla przedsiębiorców

Drugi program o nazwie eVan, dotyczący zakupu aut z kategorii N1, o wadze do 3,5 tony, jest adresowany do przedsiębiorców. Przewidziano dla nich dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) W tym przypadku brak jest warunku maksymalnej ceny pojazdu.

Jeśli przedsiębiorca może odliczyć VAT, wówczas istotna jest cena w ujęciu netto. W innych przypadkach liczy się cena brutto.

Budżet programu eVan wynosi 70 mln zł. NFOSIGW zakłada, że taka suma wystarczy do dofinansowania i leasingu około tysiąca pojazdów. Na razie Fundusz uwzględnia tylko leasing finansowy. Okres trwałości to 3 lata.

W programie eVan możliwe jest również dofinansowanie zakupu stacji ładowania o mocy do 22 kW. Dotacja w tym przypadku może wynieść 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł.

REKLAMA

Uwzględnienie ładowarki we wniosku o dofinansowanie nie jest warunkiem koniecznym do skorzystania z dofinansowania do zakupu auta. Z drugiej strony nie można pozyskać dotacji wyłącznie na zakup ładowarki.

Dotacje dla taksówkarzy

Trzeci z naborów wniosków, które dzisiaj uruchamia NFOŚiGW, dotyczy programu o nazwie Koliber zakładającego dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów z kategorii M1 wykorzystywanych przez mikro, małych lub średnich przedsiębiorców posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym.

Budżet tego programu wynosi 40 mln zł, a dofinansowanie ma wystarczyć na zakup i leasing około 1 tys. elektrycznych taksówek oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box – dofinansowanych jedynie łącznie z zakupem auta.

Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł. Okres trwałości to 3 lata.

Ponadto w programe Koliber całą różnicę miedzy kosztem kwalifikowanym i dotacją będzie można pokryć pożyczką udzielaną przez NFOŚiGW na okres do 3 lat. Oprocentowanie będzie stałe i wyniesie 2 proc. Warunkiem jest cesja z polisy ubezpieczeniowej na NFOŚiGW.

Wnioski o dotacje we wszystkich wymienionych programach przyjmowane będą do 31 lipca br. lub do wyczerpania budżetu programu.

Każdy z samochodów dofinansowanych przez NFOŚiGW będzie trzeba oznakować w sposób określony przez Fundusz.

W każdym programie w okresie trwałości pojazd nie może być zbyty, musi być zarejestrowany na terytorium Polski i musi posiadać pełne ubezpieczenie. Dodatkowo w przypadku dofinansowania ładowarki, nie może ona być wykorzystywana do świadczenia usług ładowania dla podmiotów zewnętrznych.

Ważna pomoc de minimis

NFOŚiGW zaznacza, że maksymalną kwotę dofinansowania, z którego skorzystają przedsiębiorcy, może ograniczyć ich zdolność do pozyskania pomocy de minimis – maksymalnie 250 tys. euro na cztery lata – zgodnie z unijnymi zasadami pomocy publicznej. Te zasady uwzględniają jednak pewne rodzaje działalności związane z wykorzystaniem pojazdów, które z tego warunku mogą zostać zwolnione.  

Warunek pomocy de minimis może zostać zmieniony, gdy NFOŚiGW uzyska zgodę Brukseli na wdrożenie innych zasad dofinansowania, z którego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy zainteresowani wykorzystaniem pojazdów elektrycznych.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.