Solarna przyczepa od Tesli

Solarna przyczepa od Tesli
Falk Melzer

Na targach IdeenExpo w Hanowerze Tesla zaprezentowała składaną przyczepę solarną wyposażoną w dziewięć paneli fotowoltaicznych i satelitarny system internetowy SpaceX Starlink. Ma ona zapewnić energię elektryczną w miejscach, w których dostęp do klasycznego ładowania może być utrudniony. 

Tesla na targi IdeenExpo w Hanowerze przywiozła ze sobą przyczepkę wyposażoną w rozkładane panele słoneczne.  

Pomysł Tesli jest prosty: skoro panele słoneczne zainstalowane na dachu pojazdu nie zapewniają wystarczającej mocy do naładowania auta, a w danej lokalizacji akurat brakuje dostępu do energii z sieci, to rozwiązaniem może być przyczepa paneli fotowoltaicznych, umożliwiająca backup na wypadek konieczności doładowania auta czy zasilenia potrzebnych urządzeń. W połączeniu z anteną satelitarną Starlink konstrukcja może być używana podczas jazdy do jednoczesnego zapewnienia energii elektrycznej i połączenia internetowego.

REKLAMA

Twitter, Falk Melzer

Alternatywa do ładowania

Nie znamy oficjalnych parametrów nowego ekologicznego rozwiązania sygnowanego logotypem Tesli. Redaktorzy serwisu Energytrend.com spróbowali je jednak ustalić. Zgodnie z widocznym rozmiarem prezentowanej przyczepki solarnej można przyjąć, że każdy panel ma moc 300 W, więc łączna moc całej przyczepy wynosiłaby 2700 W. 

Przy założeniu ośmiu godzin idealnego nasłonecznienia przyczepa zapewniłaby energię potrzebną na około 80 km ciągłej jazdy. Wydajność mogłaby spaść o jedną trzecią w czasie korzystania z paneli podczas jazdy samochodu, kiedy nie ma możliwości swobodnego rozłożenia paneli słonecznych.

REKLAMA

Konstrukcja przyczepy solarnej Tesli przypomina więc bardziej mobilną elektrownię fotowoltaiczną, który pozwala właścicielowi auta rozpocząć ładowanie baterii w konkretnym miejscu, np. w domu albo na kempingu, a nie perpetuum mobile generujące energię elektryczną podczas jazdy. 

Tesla na razie nie poinformowała, czy zacznie masową produkcję solarnej przyczepy.

Autobus z przyczepą

Modele przyczep solarnych stają się coraz powszechniejsze i są wykorzystywane w różnych celach. Sono Motors, niemiecki producent solarno-elektrycznych samochodów, poinformował niedawno, że planuje uzupełnić flotę autobusów miejskich o przyczepy wyposażone w 20 półelastycznych paneli słonecznych.

Moduły zajmują powierzchnię 12 m2 i zasilają akumulator 24 V z mocą sięgającą 2000 W. Energia wyprodukowana ze słońca będzie wykorzystywana do obsługi systemu HVAC i wspomagania układu kierowniczego. 

Sono Motors twierdzi, że średniej wielkości flota 300 autobusów wyposażona w solarne przyczepy może każdego roku zaoszczędzić około 2000 ton metrycznych emisji CO2. 

Katarzyna Bielińska

katarzyna.bielinska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.