NFOŚiGW przekaże 180 mln zł na zeroemisyjny transport dla Górnego Śląska

NFOŚiGW przekaże 180 mln zł na zeroemisyjny transport dla Górnego Śląska
fot. NFOŚiGW

Kilka górnośląskich miast i związków planuje wprowadzić do komunikacji zbiorowej pojazdy zeroemisyjne: elektryczne lub wodorowe. Na ten cel uzyskały spore dofinansowanie ze środków publicznych.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał umowę na dofinansowanie transportu zeroemisyjnego zaplanowanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, Rybnik, Cieszyn oraz Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju.

Górny Śląsk stawia przede wszystkim na elektryki. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym. Otrzyma z NFOŚiGW 90 mln zł dofinansowania na same pojazdy oraz 21 mobilnych lub stacjonarnych ładowarek.

REKLAMA

Takie same autobusy zamierza wprowadzić do swojej floty Cieszyn, który na 6 pojazdów elektrycznych oraz 6 punktów ładowania uzyska 9,435 mln zł dotacji. Z kolei Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju dzięki dotacji w wysokości ponad 26,34 mln zł i pożyczce ponad 8,78 mln zł kupi 11 autobusów z napędem elektrycznym. Będą z nich korzystać mieszkańcy miasta Żory.

Rybnik natomiast chce włączyć do swojej floty autobusy o napędzie wodorowym. Na zakup 20 takich pojazdów otrzyma dofinansowanie z  NFOŚiGW w wysokości 45,5 mln zł.

Zielony Transport Publiczny

Inwestycje w zeroemisyjne autobusy na Górnym Śląsku realizowane są w ramach drugiej edycji programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny.

Przy wdrażaniu programu Zielony Transport Publiczny dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.

Ekologiczny transport publiczny dostępny dla mieszkańców Śląska, w tym także dla  osób z niepełnosprawnością, to poprawa jakości powietrza i codziennego życia ludzi – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Artur Michalski, wiceprezes NFOŚiGW, podkreśla, że wdrażanie elektromobilności wymaga działań na poziomie lokalnym, prowadzących do powstania infrastruktury, rozwoju transportu publicznego i sposobów magazynowania energii.

– Samorządy są dla nas stroną i partnerem w tych wszystkich działaniach, a zeroemisyjne pojazdy trafiają do samorządów w ramach programu Zielony Transport Publiczny i sukcesywnie zasilają floty poszczególnych przewoźników – mówi Michalski.

REKLAMA

Górnoślązacy skorzystają

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW chce kupić 24 niskopodłogowe autobusy 12-metrowe i 11 niskopodłogowych przegubowych autobusów 18-metrowych. Będą one dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i zasilą tabory PKM Świerklańca, Katowic, Sosnowca i Gliwic.

Projekt przewiduje też zakup mobilnych lub stacjonarnych ładowarek wolnego ładowania (21 sztuk) oraz przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób – kierowców i mechaników. Całkowity koszt inwestycji to ponad 141,8 mln zł.

Rybnik zamierza kupić 20 niskopodłogowych, 12-metrowych autobusów o napędzie wodorowym. Będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w monitoring, alkoblokadę i defibrylator. Miasto przeszkoli co najmniej 6 mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 86,1 mln zł.

Cieszyn w ramach przedsięwzięcia kupi 6 autobusów elektrycznych (2 małe – do 8 metrów długości i 4 większe – do 12 metrów), przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Ponadto projekt zakłada zakup i montaż 2 punktów ładowania typu plug-in przeznaczonych dla małych autobusów oraz 4 punktów ładowania plug-in dla pojazdów większych. Zaplanowane jest przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 10 kierowców i 4 mechaników. Całkowity koszt inwestycji to ponad 15,5 mln zł.

Z kolei Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zaplanował zakup 11 niskopodłogowych, dostosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. Zostaną one przekazane miastu Żory. Projektu przewiduje też przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców. Całkowity koszt inwestycji to ponad 35,12 mln zł.

Umowa pomiędzy samorządami a  NFOŚiGW została podpisana 5 września 2022 roku. 

Rybnik planuje zakończenie swojego projektu jesienią przyszłego roku (23 października 2023). Cieszyn i Jastrzębie Zdrój zamierzają zrealizować swoje przedsięwzięcia do 31 marca 2024 roku, a Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – do 31 października 2025 roku. 

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.