REKLAMA
 
REKLAMA

Nowe e-autobusy na warszawskich ulicach

Nowe e-autobusy na warszawskich ulicach
For. Solaris

Warszawski przewoźnik zamówił autobusy elektryczne od firmy Solaris. Pojazdy będą dostarczane do stolicy w kilku transzach w latach 2024-2025.

W ramach umowy do Warszawy trafi 12 przegubowych Urbino 18 electric. Dołączą one do 150 zeroemisyjnych autobusów bateryjnych firmy Solaris od wielu lat obsługujących transport publiczny w stolicy. Pierwsze autobusy elektryczne Solarisa wożą bowiem mieszkańców Warszawy już od 2015 r.

Nowe autobusy elektryczne będą wyposażone w baterie typu Solaris High Power. Ładowanie będzie odbywać się poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in, a także za pomocą pantografów.

REKLAMA

Pojazdy zyskają wnętrze i wyposażenie dostosowane do standardu obowiązującego dla stołecznej floty. W klimatyzowanych autobusach pasażerowie będą mieli dostęp do nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej, a także będą mogli naładować telefony za pomocą gniazd USB.

Niskopodłogowe autobusy będą dysponować 39 miejscami siedzącymi, z których 13 będzie dostępnych bez konieczności pokonywania dodatkowych stopni, co jest szczególnie istotne w przypadku osób z ograniczoną sprawnością. W pojazdach przewidziano dwa miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i inwalidzkich. Na przyciskach znajdą się oznaczenia opisane alfabetem Braille’a.

Nowo zamówione autobusy będą dostarczane do Warszawy w kilku transzach w latach 2024-2025. Pierwsze modele trafią do stolicy jesienią 2024 r. i zostaną skierowane na trasy przebiegające przez centrum miasta.

Zamawiającym autobusy elektryczne Urbino jest Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), a użytkować je będzie spółka Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), która obsługuje autobusowy transport publiczny w Warszawie. To pierwsze zamówienie, która Solaris otrzymał z ramienia ZTM Warszawa, ale współpraca firmy z MZA sięga 1997 r. Od tej pory na ulice Warszawy wyjechało ponad 1300 autobusów marki, w tym 150 elektrycznych. Jest to jedna z największych bateryjnych flot w Europie.

Elektryczne Solarisy w polskich miastach

Jak podaje Solaris, niemal 700 elektrycznych autobusów jego produkcji jeździ już w 57 polskich miastach.

REKLAMA

Niebawem także korzystający z transportu miejskiego w Legnicy wsiądą do elektrycznych autobusów marki Solaris. Gmina kupi sześć takich pojazdów. Umowa przewiduje dostawę modelu Urbino 12 electric wraz z systemem ładowania plug-in. W czerwcu 2024 r. do Legnicy trafi pięć bateryjnych autobusów Urbino i trzy ładowarki. Ostatni pojazd dotrze do miasta w styczniu 2025 r.

Firma realizuje także zagraniczne kontrakty na pojazdy elektryczne i wodorowe, m.in. do Niemiec, Hiszpanii i Włoch.

Solaris w czołówce

W ubiegłym roku spółka utrzymała pozycję europejskiego lidera w zakresie dostaw autobusów bezemisyjnych. Solaris jest numerem 1 w tym obszarze od 2012 r. Łączny udział producenta z Bolechowa pod Poznaniem w tym zestawieniu w ubiegłym roku wyniósł 14,1 proc.

Po pierwszym półroczu 2023 r. Solaris znajduje się na pozycji lidera europejskiego rynku autobusów elektrycznych. Udział elektrycznych Solarisów w liczbie zarejestrowanych e-autobusów wynosi 16,4 proc. Jak podaje Solaris, w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. w Europie zarejestrowano łącznie 2567 autobusów z napędem elektrycznym. Wśród nich jest 421 pojazdów marki Solaris.

W ubiegłym roku Solaris dostarczył autobusy i trolejbusy do klientów z 18 krajów. Głównymi odbiorcami pojazdów marki byli przewoźnicy z: Hiszpanii, Polski, Włoch, Belgii, Niemiec, Rumunii, Estonii i Łotwy oraz Austrii i Czech. Łącznie do klientów trafiło w tym czasie 401 autobusów elektrycznych Solarisa i 42 autobusy wodorowe. Więcej na ten temat w artykule: Solaris sprzedał prawie 1500 autobusów w 2022 roku.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA