Wrocławskie MPK zainstaluje w swoich tramwajach system odzyskiwania energii KERS

Wrocławskie MPK zainstaluje w swoich tramwajach system odzyskiwania energii KERS
Protram typu 205 WrAS. Źródło: MvM84 flickr cc-by-2.0

{więcej} Wrocław jako pierwsze miasto w Polsce będzie testował system odzyskiwania energii kinetycznej (kinetic energy recovery system, KERS). Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) przerobi jeden ze swoich tramwajów, by mógł on odzyskiwać energię z hamowania.

MPK Wrocław szacuje, że dzięki wprowadzeniu systemu KERS uda jej się zaoszczędzić 30% energii elektrycznej. Jeśli eksperyment się, powiedzie spółka zainstaluje system w innych tramwajach.

– System odzyskiwania energii kinetycznej przetestujemy najpierw w jednym z tramwajów. Polega on na tym, że silniki w czasie hamowania działają jak prądnice i zamieniają energię kinetyczną na elektryczną, którą przekazują do zamontowanego w pojeździe urządzenia zwanego superkondensatorem. Następnie zmagazynowana tam energia jest przekazywana z powrotem do napędzania silników ruszającego tramwaju – tłumaczy Patryk Wild, wiceprezes zarządu MPK, dyrektor ds. inwestycji i rozwoju (za „Gazeta Wrocławska”).

REKLAMA
REKLAMA

KERS zostanie zainstalowany w tramwaju Protram typu 205 WrAS. Prototypowy wóz ma wyjechać na ulice miasta na początku drugiego półrocza.

Wild w wypowiedzi dla „GW” tłumaczy, dlaczego wybrano ten konkretny model tramwaju: – Dlaczego właśnie ten tramwaj wybrano do prób systemu? – Ma on odpowiednie do tego silniki asynchroniczne. Poza tym firma Medcom, która wyposaży tramwaj w superkondensatory, jest producentem napędów do tych tramwajów i świetnie je zna – dodaje.

System odzyskiwania energii KERS był początkowo stosowany w bolidach Formuły 1. Następnie wprowadzono to rozwiązanie w samochodach elektrycznych i hybrydowych produkowanych seryjnie. W samochodach osobowych KERS ładuje akumulator, odciąża alternator i pozwala zmniejszenie zużycia paliwa.

gramwzielone.pl