Dachy sklepów Biedronka zamienią się w elektrownie fotowoltaiczne

Dachy sklepów Biedronka zamienią się w elektrownie fotowoltaiczne
fot. Magic K/Pexels

Biedronka wybrała firmę Grow Energy do wyposażenia swoich obiektów w instalacje fotowoltaiczne. Do końca 2025 roku panele solarne pojawią się na 2000 sklepów należących do sieci.

Umowa między Biedronką a firmą Grow Energy została podpisana na 15 lat. Obejmuje ona zamontowanie fotowoltaiki, zarządzanie instalacjami PV oraz ich serwis. Jak podaje właściciel Biendronki, większość zapotrzebowania energetycznego obiektów generują meble chłodnicze, oświetlenie, klimatyzacja i wypiek pieczywa.

Na każdym sklepie zostanie zainstalowanych średnio 110 paneli, składających się na mikroinstalacje fotowoltaiczne o mocy do 50 kWp.

REKLAMA

Do końca 2022 roku Grow Energy ma zamontować przynajmniej 500 kompletnych instalacji.

Instalacje fotowoltaiczne będą dostarczały najwięcej energii w okresach letnich, w których zapotrzebowanie na energię elektryczną jest największe – mówi Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka. Pozwoli to odciążyć sieci przesyłowe oraz elektrownie, obniżając ryzyko ograniczeń w dostawie energii, które zwłaszcza obecnie w czasie niedoborów węgla i gazu stanowią poważne wyzwanie dla krajowej energetyki.

Energooszczędność Biedronki

Jak podaje Natalia Rompska-Żuk, Biedronka ma obecnie zamontowanych 118 instalacji fotowoltaicznych, więc umowa z Grow Energy znacząco zwiększy skalę wykorzystania odnawialnych źródeł energii przez sieciówkę.

REKLAMA


Ta popularna w Polsce marka sklepów dotychczas w celu redukcji emisji CO2 przede wszystkim zmodernizowała swoje obiekty. W latach 2018–2021 Biedronka przeprowadziła modernizację 1083 sklepów, montując bardziej energooszczędne zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED oraz instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła. Zaizolowano również dachy i ściany budynków i wprowadzono systemy inteligentnego zarządzania budynkami (BMS).

Sieciówki stawiają na fotowoltaikę

Trzy miesiące temu także właściciel sklepów Lidl i Kaufland – niemiecka Grupa Schwarz – ogłosił zamiar zainstalowania około 3700 nowych systemów fotowoltaicznych na swoich budynkach, w tym 1600 na terenie Niemiec. Inwestycja ma być przeprowadzona do 2025 roku.

Po uruchomieniu planowanych instalacji skumulowana moc firmy w zakresie energii solarnej produkowanej na własne potrzeby osiągnęłaby poziom około 700 MW – dzięki wykorzystaniu około 5000 systemów PV.

W Polsce docelowo każdy sklep Lidla ma być wyposażony w panele fotowoltaiczne.

Także polska sieć Dino w lutym ogłosiła, że do końca tego roku zamontuje 300 instalacji fotowoltaicznych na swoich obiektach, każda o mocy 39,6 kWp. Do realizacji projektu wybrała firmę Esoleo, dostawcę z Grupy Polsat Plus. Po zakończeniu zadania liczba instalacji PV zrealizowanych przez Esoleo dla sieci Dino wzrośnie do 500.  

Docelowo fotowoltaika ma się pojawić na 800 supermarketach Dino w Polsce.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.