REKLAMA
 
REKLAMA

W tym roku ruszy budowa terminalu instalacyjnego dla offshore

W tym roku ruszy budowa terminalu instalacyjnego dla offshore
fot. Ministerstwo Infrastruktury

Trwają prace związane z postawieniem pierwszego w Polsce terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku.

Orlen Neptun to należąca do Orlenu spółka odpowiedzialna za lądową część prac przy terminalu instalacyjnym w Świnoujściu. Za część hydrotechniczną odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ). Budowany terminal będzie pierwszym takim obiektem w Polsce i jednocześnie – jak zapewniają inwestorzy – jednym z najnowocześniejszych w Europie.

Obecnie Orlen prowadzi prace rozbiórkowe przygotowujące teren do rozpoczęcia budowy. Jak informuje spółka, na terenie terminalu przewidziano 17 hektarów powierzchni do składowania elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Ponadto powstanie tam infrastruktura komunikacyjna oraz nowy budynek administracyjno-biurowy.

REKLAMA

Nowe nabrzeża

W ramach zadań hydrotechnicznych, realizowanych przez ZMPSiŚ, tworzone są dwa nowe nabrzeża, wysunięte o 25 metrów na wodę względem nabrzeży istniejących. Pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu. Materiał z pogłębiania ma być wykorzystany do wykonania zasypów pomiędzy nowymi i istniejącymi nabrzeżami.

Powstające nabrzeża pozwolą na wstępny montaż na tym terenie wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych.

terminal instalacyjny w Świnoujściu
źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Obsługa nie tylko polskich inwestycji

Zgodnie z założeniami terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, która jest wspólnym przedsięwzięciem Grupy Orlen i Northland Power. Później będzie wykorzystywana do realizacji kolejnych inwestycji na Bałtyku.

Jak informuje Orlen, port w Świnoujściu ze względu na swoją lokalizację będzie mógł oferować obsługę nie tylko polskich inwestycji, ale również zagranicznych, np. prowadzonych na wodach niemieckich, szwedzkich i duńskich.

REKLAMA

Terminal instalacyjny w Świnoujściu ma rozpocząć pracę na przełomie lat 2024 i 2025. Umowa na dzierżawę portowych terenów podpisana została jesienią 2022 roku.

Kolejne kroki do Baltic Power

Wczoraj Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i spółka Orlen Neptun oficjalnie przedstawiły informację na temat postępów prac związanych z budową terminalu instalacyjnego.

Morska energetyka wiatrowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal to wielka szansa na rozwój całego regionu. Badania pokazują, że jedno miejsce pracy w porcie generuje aż osiem miejsc pracy w przemyśle okołoportowym – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Uruchomienie obiektu istotnie przybliży moment instalacji pierwszych morskich turbin wiatrowych na polskim Bałtyku. Budowana przez Orlen i Northland Power farma wiatrowa Baltic Power powstanie w okolicy Łeby i Choczewa, 22 km od brzegu. Jej moc zainstalowana wynieść ma 1,2 GW.

W lutym br. wybrany został generalny wykonawca bazy serwisowej dla Baltic Power. Będzie nim spółka Erbud. Z kolei w styczniu inwestycja otrzymała pozwolenie na budowę zespołu urządzeń do wyprowadzenia mocy z morskiej farmy wiatrowej. Pod koniec ubiegłego roku wojewoda pomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla projektu.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA