GreenWay stawia magazyny energii przy stacjach ładowania

GreenWay stawia magazyny energii przy stacjach ładowania
GreenWay Polska

Magazyny energii przy stacjach ładowania GreenWay Polska mają zapewnić  maksymalną moc nawet przy ograniczonej mocy przyłącza energetycznego. Jak podkreśla spółka, jest to istotne dla zapewnienia oczekiwanej szybkości ładowania, przy jednoczesnym dążeniu do ograniczania kosztów wynikających z wysokich opłat dla operatorów sieci energetycznych.

Największy operator stacji ładowania samochodów elektrycznych w kraju, GreenWay Polska, uruchamia kolejne magazyny energii połączone ze stacjami ładowania o dużej mocy.

Do tej pory w sieci GreenWay w Polsce funkcjonował tylko jeden magazyn energii, zlokalizowany w gdańskiej Galerii Metropolia, a do końca tego roku operator zainstaluje ich jeszcze cztery.

REKLAMA

W tym miesiącu magazyny energii pojawią się przy działających już stacjach ładowania Port Kopytkowo przy A1 i Posiłek Krapkowice przy A4. Natomiast do końca roku kolejne dwa tzw. WattBoostery zostaną uruchomione przy nowych stacjach, które oczekują na odbiór przez Urząd Dozoru Technicznego. Są to Chata Góralska Ciechocinek przy A1 oraz Porto Fino Lućmierz przy A2.

 

GreenWay podkreśla, że magazyny energii elektrycznej zainstalowane przy stacjach ładowania aut elektrycznych odgrywają istotną rolę wszędzie tam, gdzie stacje cieszą się dużą popularnością kierowców samochodów elektrycznych, którzy oczekują maksymalnej mocy ładowania.

Dodatkowo magazyny stabilizują funkcjonowanie sieci energetycznej. Baterie ładują się, kiedy zapotrzebowanie na ładowanie jest niskie, a oddają energię w momencie korzystania ze stacji, kiedy służy ona do ładowania pojazdów.

Co ważne z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania sieci energetycznej, magazyny jako element inteligentnej infrastruktury mogą dostosowywać się do aktualnego stanu sieci, aby zmniejszać jej obciążenie, kiedy jest to niezbędne, na przykład w czasie okresowych wzrostów konsumpcji energii.

REKLAMA

Docelowo mogą także uczestniczyć w rynku usług tzw. demand response kontraktowanych przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.

Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska, podkreśla, że w Polsce miesięczna opłata dla operatora systemu dystrybucyjnego za samą moc umowną, bez uwzględnienia opłat za zużycie energii, może wynieść nawet ponad 2 tys. zł.

Magazyny zwiększą dostępną moc ładowania na obecnie istniejących stacjach w Kopytkowie
i Krapkowicach, gdzie moc ze względu na koszty została ograniczona do 40 kW.

Operator wylicza, że parametry magazynów w połączeniu z mocą dostępną z sieci pozwolą oferować łączną moc ładowania na poziomie 100 kW.

– Z drugiej strony nasi klienci w coraz większym stopniu dysponują samochodami pozwalającymi na ich ładowanie dużą mocą i oczekują maksymalnego skrócenia czasu postoju przy ładowarce. To dlatego staramy się lokalizować magazyny przy trasach szybkiego ruchu, tam, gdzie kierowcy oczekują ładowarek dużej mocy. Jednocześnie ograniczamy moc umowną w umowach z operatorami sieci dystrybucyjnej, aby obniżać nasze koszty. Mimo wszystko, koszty realizacji tego typu projektów są jednak bardzo duże. Gdyby nie dotacje z Komisji Europejskiej, nie bylibyśmy w stanie ich zrealizować – mówi Rafał Czyżewski.

Wdrożenie magazynów energii przez GreenWay Polska współfinansowane jest ze środków UE
w ramach projektu Łącząc Europę jako pilotażowy projekt sprawdzający skuteczność i przydatność tej technologii w ekosystemie ładowania pojazdów elektrycznych.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.