To prawdziwy przełom w rozwoju technologii bateryjnych

To prawdziwy przełom w rozwoju technologii bateryjnych
CATL

W mediach poświęconych energetyce co pewien czas pojawiają się informacje o kolejnych przełomach w rozwoju technologii bateryjnych. Wiele z nich dotyczy jednak projektów na etapie koncepcji, realizowanych przez firmy, które dopiero wchodzą na rynek i szukają finansowania dla swoich pomysłów. Inaczej jest z wiadomością podaną przez CATL, która dla technologii bateryjnych może stanowić przełom przez duże „P”.

Chińska firma CATL jest największym producentem baterii stosowanych w samochodach elektrycznych i stacjonarnych magazynach energii. Teraz CATL ogłosił wprowadzenie rozwiązania, które może jeszcze bardziej zwiększyć jego przewagę nad konkurencją.

Podczas targów Auto Shanghai chiński producent poinformował o opracowaniu baterii, która charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością niż najlepsze dostępne obecnie na rynku baterie. Gęstość nowego ogniwa bateryjnego ma sięgać 500 Wh/kg (nie podano, jaka będzie gęstość na poziomie całej baterii).

REKLAMA

W jaki sposób CATL osiągnął tak znakomity wynik? Chiński producent tłumaczy, że aby poradzić sobie ze zmianami materiałów o bardzo wysokiej gęstości energii, wynikającymi z reakcji elektrochemicznych, jego nowa bateria wykorzystuje wysoce przewodzące biomimetyczne elektrolity w stanie skondensowanym.

Takie rozwiązanie ma umożliwiać utworzenie samodostosowującej się struktury na poziomie mikronów, która może regulować interakcje między łańcuchami, poprawiając działanie ogniw, a co za tym idzie wydajność transportu jonów litu przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności mikrostruktury.

Nowa skondensowana bateria CATL ma zawierać także inne nowatorskie rozwiązania, takie jak wykorzystanie materiałów katodowych o bardzo wysokiej gęstości energii, nowych materiałów anodowych czy separatorów. To zaś ma się przekładać na doskonałe parametry ładowania i rozładowania, a także zwiększać bezpieczeństwo użytkowania nowych baterii.

Nie mniej istotna jest informacja na temat etapu, na jakim jest komercjalizacja nowej technologii. CATL zapewnia, że masowa produkcja nowych baterii zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku.

Nie tylko samochody

CATL podkreśla w informacji na temat nowej technologii, że jej komercjalizacja przełamie dotychczasowe bariery w rozwoju i zastosowaniu baterii. Opracowany produkt między innymi ma przyspieszyć rozwój elektrycznych samolotów.

„Samoloty staną się czystsze i inteligentniejsze. Wprowadzenie na rynek akumulatorów skondensowanych zapoczątkuje erę powszechnej elektryfikacji transportu morskiego, lądowego i lotniczego, otwierając większe możliwości rozwoju przemysłu i przyspieszając osiągnięcie globalnych celów neutralności klimatycznej” – zapewnia w komunikacie CATL.

REKLAMA

Qilin już zabija konkurencję

Nowa skondensowana bateria litowo-jonowa to niejedyny projekt rozwojowy chińskiej firmy. W 2021 roku CATL ogłaszał wprowadzenie do produkcji pierwszej generacji baterii sodowo-litowych, które miały charakteryzować się gęstością na poziomie baterii wynoszącą 160 Wh/kg. To wynik porównywalny do osiąganych w przypadku technologii litowo-jonowych prawie dekadę temu, jednak nowy rodzaj baterii ma być szybko udoskonalany. Ogłaszając wprowadzenie nowej baterii, CATL zapewnił, że jej kolejna generacja będzie mieć gęstość przekraczającą 200 Wh/kg. Ponadto zaletą tej technologii ma być niższy koszt produkcji.

Produkcję baterii sodowo-jonowych zamierza rozpocząć w tym roku także inny lider rynku bateryjnego – chiński BYD. Tego rodzaju akumulatory mają być stosowane m.in. w nowych modelach samochodów elektrycznych Chery.

 

 

Natomiast w ubiegłym roku CATL ogłosił opracowanie technologii zapewniającej gęstość osiąganą na poziomie całej baterii na poziomie 255 Wh/kg. Bateria o nazwie Qilin trafiła do masowej produkcji w ubiegłym miesiącu i jest już wykorzystywana w samochodach elektrycznych chińskich marek Zeekr, Aito i Li Auto. CATL twierdzi, że Qilin zapewni autom elektrycznym zasięgi sięgające 1000 km.

 

 

Piotr Pająk

piotr.pajak@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.