CATL wprowadza zaawansowany system chłodzenia magazynów energii

CATL wprowadza zaawansowany system chłodzenia magazynów energii
fot. CATL

Największy producent baterii do samochodów elektrycznych oraz stacjonarnych systemów magazynowania energii zaprezentował zawansowany system chłodzenia baterii cieczą. Rozwiązanie zostało wyróżnione na tegorocznych targach Intersolar.

Chińska firma Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) opracowała zaawansowany i zintegrowany z różnymi rozwiązaniami system do przechowywania i chłodzenia baterii. Ma on zwiększyć bezpieczeństwo ich pracy i wydłużyć żywotność.

Mowa o zintegrowanym systemie EnerC bazującym na rozwiązaniu „cell-to-pack” (CTP). Łączy ono w jednym kontenerze: system baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) chłodzonych cieczą, system dystrybucji energii, system zasilania awaryjnego, system przeciwpożarowy, układ sterujący oraz inne podsystemy.

REKLAMA

Niezawodność przez 20 lat

Nie bez przyczyny CATL wykorzystał w systemie technologię LFP. Jak podaje producent w swoich materiałach, baterie litowo-żelazowo-fosforanowe są uważane za bardzo bezpieczne. Ponadto przy odpowiednich parametrach pracy mają gwarantować żywotność przez 12 tys. cykli.

LFP są obecnie najczęściej stosowanymi bateriami w stacjonarnych magazynach energii, a w elektromobilności skutecznie konkurują z wydajniejszymi, ale droższymi bateriami z ogniwami NMC (niklowo-manganowo-kobaltowymi).

EnerC to rozwiązanie optymalizujące temperaturę pracy poszczególnych ogniw. Jego zastosowanie ma zagwarantować, że cały system będzie niezawodnie pracować nawet przez 20 lat. Różnica temperatury na poziomie poszczególnych jednostek bateryjnych zamkniętych w kontenerze może być kontrolowana w zakresie 3 st. C.  Natomiast różnice temperatur między poszczególnymi ogniwami w pojedynczej jednostce bateryjnej można kontrolować, ograniczając je do wartości 5 st. C.

REKLAMA

Doceniony na Intersolar

Chiński CATL dzięki opracowaniu nowego systemu chłodzenia baterii znalazł się w gronie 10 finalistów tegorocznego konkursu Intersolar Award 2023 – obok m.in. Huawei, TSGC i Enphase.

Wcześniej swój system chłodzący CATL zaprezentował na tegorocznym Światowym Tygodniu Inteligentnej Energii, który odbył się w marcu br. w Tokio w Japonii.

Z najnowszych informacji opublikowanych przez chińskiego producenta dowiadujemy się, że w ubiegłym miesiącu CATL podpisał umowę o współpracy z rządem chińskiej prowincji Shenzhen. Strony umowy mają wprowadzać systemy bateryjne na obszarach Shenzhen, m.in. zbudują nowe przemysłowe centrum magazynowania energii, a także zwiększą liczbę samochodów elektrycznych w mieście.

CATL w tym roku pozyskuje kolejne kontrakty na dostawę bateryjnych magazynów energii. Jeden z większych, tegorocznych kontraktów to dostawa baterii do magazynu energii o pojemności 450 MWh, który ma powstać w Teksasie. Ten magazyn ma rozpocząć pracę w przyszłym roku i zostanie wyposażony w opracowany przez CATL system chłodzenia baterii.

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.