REKLAMA
 
REKLAMA

Klienci oszukani na pompy ciepła. Jest pozew przeciw bankowi

Klienci oszukani na pompy ciepła. Jest pozew przeciw bankowi
fot. Scott Graham/Unsplash

Rzecznik Finansowy wniósł pozew grupowy przeciw bankowi, który udzielał kredytów na zakup pomp ciepła. Środki trafiły do sprzedawców, a pompy ciepła do klientów – już nie. 

Po raz pierwszy Rzecznik Finansowy skorzystał z możliwości wniesienia pozwu grupowego. Jest on skierowany przeciwko bankowi TF Bank AB SA i dotyczy kredytowania zakupu pomp ciepła.

Jak wyjaśnia rzecznik, klienci podpisywali umowy o zakup pomp ciepła ze sprzedawcami i uzyskiwali finansowanie tej inwestycji poprzez umowy o kredyt konsumencki w banku. Środki miały być wypłacane sprzedawcom dopiero po spełnieniu przez nich kilku warunków umownych, jednak bank tego nie dopilnował. W efekcie pieniądze z banku zostały sprzedawcom wypłacone, ci jednak nie dostarczyli i nie zainstalowali pomp ciepła.

REKLAMA

Teraz problem mają klienci, którzy zostali bez urządzeń i z kredytem do spłacenia. Co istotne, wśród nich są konsumenci o niskich dochodach, którzy poprzez jednorazową inwestycję w pompę ciepła chcieli uniknąć wysokich rachunków za ogrzewanie domu.

Znikające firmy z Torunia i Kościana

Umowy, których dotyczy pozew, podpisywane były w latach 2021-2022, a dotyczyły pomp ciepła sprzedawanych przez firmy Sun Heat Family sp. z o.o. w Toruniu (obecnie Sun Family Heat sp. z o.o. w upadłości w Toruniu) oraz Firmę Handlowo-Usługową Łukasz BEBA w Kościanie. Zakup urządzenia był możliwy po zawarciu umowy o kredyt wiązany oferowany przez TF Bank przy udziale pośrednika kredytowego – New Age sp. z o.o. w Warszawie.

Klienci podpisywali tzw. umowę podstawową na zakup pompy ciepła i wpłacali gotówką zaliczkę, a także umowę o kredyt konsumencki na wniosek – z przeznaczeniem na kupno urządzenia. Środki po spełnieniu kilku warunków umownych wypłacane były na konto pośrednika kredytowego, ten zaś przekazywał je do sprzedawców. Ci jednak mimo otrzymania pieniędzy z kredytów konsumenckich pomp ciepła nie dostarczyli. Klientom pozostały zobowiązania kredytowe mimo braku realizacji umowy podstawowej przez sprzedawcę.

Dochodzenie swoich roszczeń klientom utrudnił fakt, że spółka Sun Family Heat w Toruniu ogłosiła upadłość, a FHU Łukasz BEBA w Kościanie zaprzestała prowadzenia działalności gospodarczej we wrześniu i została wykreślona z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w październiku 2022 r.

REKLAMA

Wobec tego klienci jako indywidualni kredytobiorcy zaczęli składać skargi do Rzecznika Finansowego.

Nierzetelny bank

W swoich skargach klienci podkreślali, że zostali wprowadzeni w błąd przez bank. Zgodnie bowiem z zawartą umową kredytową wypłata środków z kredytu miała nastąpić po wydaniu towaru – pompy ciepła. To bank zatem miał gwarantować prawidłowe wykonanie umowy kredytowej i umowy podstawowej. Jednak wbrew postanowieniom umowy bank wypłacił środki z kredytu bez sprawdzenia, czy kredytobiorca otrzymał kupiony towar.

Rzecznik Finansowy rozpoczął postępowanie wyjaśniające, zwracając się do pozwanego banku i pośrednika kredytowego o wyjaśnienia i polubowne rozwiązanie sporu. To nie przyniosło rezultatu, więc rzecznik zdecydował się na wytoczenie powództwa w postępowaniu grupowym. Nastąpiło to 31 grudnia 2023 r.

Według Rzecznika Finansowego TF Bank stosował nieuczciwe praktyki rynkowe, które polegały m.in. na działaniu wprowadzającym w błąd konsumentów. Dotyczyło to informacji udzielanych w formularzu informacyjnym do umowy kredytowej oraz postanowień zawartych w umowie, które mogły wprowadzać w błąd co do terminu i sposobu wypłaty udzielonego kredytu (miał on być wypłacany przez bank niezwłocznie po wydaniu towaru przez sprzedawcę). Tymczasem klienci, traktując bank jako instytucję zaufania publicznego, byli przekonani, że jest on gwarantem wykonania umowy podstawowej, która miała doprowadzić do skutecznego zakupu pompy ciepła.

Rzecznik na mocy swoich ustawowych uprawnień, działając jako reprezentant grupy, wytoczył przeciw TF Bankowi powództwo w postępowaniu grupowym. To umożliwi też innym pokrzywdzonym działaniem banku przyłączenie się do pozwu na późniejszym etapie.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Podpisałem umowę na zakup pompy ciepła przez gdańską firmę Stilo Energy
Nie mam pieniędzy i pompy
Przestrzegam wszystkich

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA