REKLAMA
 
REKLAMA

Nowy rok – nowe paliwo na stacjach benzynowych. Kto nie zatankuje E10?

Nowy rok - nowe paliwo na stacjach benzynowych. Kto nie zatankuje E10?
Fot. Pixabay - Anton Porsche

Już od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie sukcesywnie wprowadzane nowe paliwo – 95-oktanowa benzyna E10 z zawartością do 10 proc. biokomponentów.

Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95, która zawiera do 5 proc. objętościowo biokomponentów. Nowo wprowadzana benzyna E10 będzie zawierała do 10 proc. objętościowo biokomponentów. Biokomponentem stosowanym w paliwach E5 czy E10 jest bioetanol pozyskiwany z biomasy, np. trzciny cukrowej, buraków, rzepaku lub zbóż (pszenicy, kukurydzy).

Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że ta zmiana nie powoduje konieczności podjęcia dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. Specjalne oznaczenie E10, które potwierdza dostosowanie pojazdu do nowego typu paliwa, znajdziemy w dokumentach samochodu lub na klapie wlewu paliwa.

REKLAMA

Kto nie zatankuje E10?

To, czy pojazd jest dostosowany do tankowania nowego paliwa, muszą natomiast sprawdzić właściciele starszych aut. Informację tę można znaleźć w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy bądź producenta pojazdu. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu osobowego wynosił w Polsce 14,3 roku w 2020 r., a znaczna większość pojazdów osobowych wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do spalania benzyny E10.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało przeglądarkę, w której można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika. Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl. Wszelkie nieprawidłowości stwierdzone w trakcie korzystania z wyszukiwarki można zgłaszać na adres mailowy: drp@klimat.gov.pl.

Jeśli nie znajdziesz swojego samochodu w wyszukiwarce pojazdów:

  • zajrzyj do wnętrza klapy wlewu paliwa,
  • sprawdź instrukcję obsługi pojazdu,
  • zapytaj producenta samochodu/lokalnego dealera.

Jeśli nadal nie masz pewności, użyj benzyny E5. Będzie ona dostępna na stacjach benzynowych jako benzyna 98-oktanowa.

Benzyna Premium 98 bez zmian

Benzyna Premium 98 nie ulegnie zmianie, nadal będzie sprzedawana w formacie E5. Format E10 zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95. Jeśli pojazd (zgodnie z deklaracją producenta) jest przystosowany do tankowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną Premium 98 w dowolnych proporcjach.

Jak będzie oznaczona benzyna E10 na stacjach paliw

Na stacjach paliw pojawią się obowiązkowe oznakowania dystrybutorów i pistoletów określające rodzaj wydawanego paliwa, zgodne z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem.

REKLAMA

Zgodnie z przepisami na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej znajdzie się oznakowanie w formie naklejki:

 

Oznakowanie benzyny E10

Oznakowanie benzyny E10. Fot. Ministerstwo Klimatu i Środowiska

20 krajów w Europie tankuje E10

Benzyna E10 jest już stosowana w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest to paliwo wzorcowe, używane do testowania nowych samochodów pod kątem emisji i osiągów. Jak podaje w swoim raporcie ePure – organizacja zajmująca się wykorzystaniem biokomponentów w transporcie – bioetanol ma średnio o około 70 proc. mniejszy ślad węglowy w porównaniu z paliwami kopalnymi, np. benzyną pochodzącą z przeróbki ropy naftowej.

Polska będzie 19. krajem Unii Europejskiej, który wprowadzi nowe paliwo. Benzyna E10 jest już dostępna w: Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niderlandach, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Węgrzech. Ponadto w Europie paliwo E10 dostępne jest także w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

14-proc. udział paliw pochodzących z OZE w transporcie

Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest rozwiązaniem nowatorskim. Bioetanol występuje w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1-2 proc.), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, np. stylu jazdy czy ciśnienia w ogumieniu.

Zmiany mają na celu przede wszystkim ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne. W dużych miastach, w których transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu), mogą one wpłynąć na poprawę jakości powietrza. Zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych pomoże Polsce w osiągnięciu unijnego celu, jakim jest 14-proc. udział paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie. Zmniejszy także zależność naszego kraju od paliw kopalnych.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

ooooojjjjjjjjjjjjjjjj 30-12-2023 18:17

eko sreko

Polacy obudzcie się czy trudno jest zaskarżyć rząd polski jeśli samochody będą psuły się przez ich decyzję, nikt im nie narzuca żeby zmieniali paliwo

Zobaczycie jak przy nowej benzynie będą wam szybko korodowały tłumiki w samochodach. We wszystkich samochodach. O tym nigdzie nie ma info”’.

Tak własnie powoli zaczną znikać samochody spalinowe aby bomby na baterie się lepiej sprzedawały

wszędzie kłamią, że transport samochodowy jest odpowiedzialny za smog w miastach, a tymczasem to skutek ogrzewania domów

Według renomowanego niemieckiego instytutu ADAC jeżdżenie na tym paliwie wiąże się z jego zwiększonym zużyciem (1,5–3%) oraz niewielkim, bo ok. 5-procentowym, spadkiem mocy silnika.

Dlaczego w innych krajach europejskich jest wybór E5 czy E10 a u nas jak zwykle E5 zastąpiono E10. My jak zwykle się na wszystko zgadzamy. Państwo ludzi bezradnych.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA