Orlen wdraża nowe paliwo SAF na lotniskach w Polsce

Orlen wdraża nowe paliwo SAF na lotniskach w Polsce
Fot. Orlen

Orlen rozpoczął sprzedaż nowego typu paliwa lotniczego na trzech polskich lotniskach. Nowe paliwo, wyprodukowane z surowców odnawialnych lub odpadowych, pozwala na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych zarówno podczas produkcji, jak i spalania przez samoloty.

Nowe paliwo lotnicze – SAF (Sustainable Aviation Fuel) – dostępne będzie lotniskach w Warszawie (Lotnisko Chopina), Krakowie i Katowicach.

Jak informuje koncern, wprowadzenie SAF wpisuje się w jego strategię do 2035 r., obejmującą rozwój oferty produktowej oraz działania na rzecz dekarbonizacji. SAF może być stosowane w obecnych silnikach odrzutowych, co umożliwia jego natychmiastowe wdrożenie przez linie lotnicze bez konieczności modernizacji sprzętu.

REKLAMA

Paliwo SAF powstaje m.in. z olejów posmażalniczych oraz odpadów komunalnych, przemysłowych i rolniczych. Ostateczny produkt to mieszanka tradycyjnego paliwa JET z komponentem odnawialnym.

Wsparcie ze strony portów lotniczych i przewoźników

Polskie Porty Lotnicze, zarządzające m.in. warszawskim lotniskiem, wskazują, że wdrożenie SAF to istotny krok w kierunku transformacji sektora lotniczego ku neutralności klimatycznej. Przedstawiciel zarządu PPL podkreślił, że działania wspierające rozwój niskoemisyjnych technologii transportowych są zgodne ze strategią ESG spółki.

Również PLL LOT zaznacza, że dostępność SAF ułatwia realizację strategii zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji przewoźnika.

REKLAMA

Odpowiedź na unijne regulacje

Wprowadzenie SAF do sprzedaży pozwala wypełnić wymagania unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation z 18 października 2023 r. Przepisy te zakładają, że od 2025 r. paliwa zrównoważone powinny stanowić co najmniej 2% całkowitej sprzedaży paliw lotniczych we wszystkich unijnych portach lotniczych, które obsługują rocznie ponad 800 tys. pasażerów lub 100 tys. ton cargo. W kolejnych latach udział ten ma stopniowo wzrastać – do 6% w 2030 r., 20% w 2035 i 70% w 2050.

Aby sprostać tym wymogom, Orlen prowadzi rozbudowę instalacji HVO (uwodornienia olejów roślinnych) w Płocku. Dzięki niej spółka będzie mogła produkować paliwo lotnicze z olejów posmażalniczych. Do czasu uruchomienia instalacji komponenty SAF są sprowadzane z zagranicy.

Wodór dla lotniskowej obsługi naziemnej

Oprócz sprzedaży SAF, Orlen angażuje się także w inne projekty związane z dekarbonizacją lotnictwa. W ramach inicjatywy HySPARK, spółka planuje budowę stacji wodorowej przy Lotnisku Chopina w Warszawie. Zasilane wodorem będą pojazdy obsługi naziemnej, co ma przyczynić się do dalszego ograniczenia emisji na terenie portu lotniczego. Szerzej na temat wodorowych inicjatyw Orlenu w artykule: Orlen zbuduje ponad 40 stacji tankowania wodorem.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.