Mitsubishi opracował system kogeneracyjny przystosowany do spalania H2

Mitsubishi opracował system kogeneracyjny przystosowany do spalania H2
Mitsubishi Heavy Industries Engine & Turbocharger

Mitsubishi Heavy Industries Engine & Turbocharger wprowadzi na rynek nowy system kogeneracyjny, który może współspalać wodór i gaz ziemny. Urządzenie zostało już przetestowane w Toho Gas Technology Research Institute.

Firma Mitsubishi Heavy Industries Engine & Turbochargerjest częścią Mitsubishi Heavy Industries (MHI), czyli jednej z największych grup przemysłowych na świecie, która obejmuje swoją działalnością energetykę, inteligentną infrastrukturę, maszyny przemysłowe, lotnictwo i obronność.

Nowy system SGP M450

Nowy system kogeneracyjny SGP M450 opiera się na sprawdzonym silniku gazowym GS6R2 i został zaprojektowany z myślą o możliwości współspalania wodoru (do 15% objętościowo) razem z gazem ziemnym. MHIET deklaruje, że urządzenie może bezpiecznie i płynnie przechodzić między trybem pełnego zasilania gazem a trybem mieszanym – nawet przy pracy z pełnym obciążeniem.

REKLAMA

Przetestowany w praktyce

W ramach testów demonstracyjnych prowadzonych we współpracy z firmą Toho Gas system przepracował ponad 500 godzin, potwierdzając stabilność działania i brak nieprawidłowości zapłonu. Utrzymano przy tym zgodność parametrów z siecią elektroenergetyczną oraz wykazano redukcję emisji CO2 podczas pracy z domieszką wodoru.

SGP M450 może być uruchamiany wyłącznie na gazie ziemnym, co ma kluczowe znaczenie w przypadku przerw w zasilaniu – spełniając wymogi planów ciągłości działania (BCP). W trakcie testów potwierdzono, że układ pozostaje stabilny nawet w sytuacjach krytycznych, co czyni go dobrym kandydatem do zastosowań w szpitalach, centrach danych czy zakładach przemysłowych.

Hydrogen Ready – z myślą o przyszłych zastosowaniach

Nowe jednostki są dostępne od razu w wersji przystosowanej do wodoru. MHIET oferuje konfigurację, w której system pracuje na gazie ziemnym, ale jest przygotowany do późniejszego podłączenia wodoru – bez potrzeby wymiany głównych komponentów. Taki model wdrożenia pozwoli użytkownikom szybciej zareagować na zmieniające się warunki rynkowe i dostępność paliw niskoemisyjnych.

REKLAMA

W dostępnych publicznie informacjach nie znaleźliśmy informacji odnośnie tego, kiedy zostanie uruchomiona seryjna produkcja urządzenia. Jednakże po zaawansowanej fazie udanych testów można niebawem spodziewać się dalszych kroków Mitsubishi Heavy Industries w kierunku wprowadzenia produktu na rynek.

Projekt Hyflexpower

Warto w tym miejscu wspomnieć również o innym ciekawym projekcie, który skupia się na rozwoju technologii wodorowych. Projekt Hyflexpower jest współtworzony przez grupę partnerów, będących jednymi z kluczowych przedstawicieli europejskiego przemysłu i nauki, w tym między innymi: Siemens Energy, Engie Solutions, Centrax, Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki czy szwedzkiego uniwersytetu w Lund.

Jednym z celów przedsięwzięcia jest zaprojektowanie, wybudowanie i eksploatacja pierwszej w pełni zintegrowanej elektrowni przemysłowej typu PTHTP (Power-to-Hydrogen-to-Power), w tym turbiny gazowej przystosowanej do spalania niskoemisyjnego wodoru. W ramach działań zainstalowany został już element turbiny wiatrowej SGR-400, który zostanie poddany modernizacji, aby docelowo wytwarzać 12 MW energii elektrycznej przy użyciu mieszanek paliwowych zawierających do 100% wodoru.

 

Radosław Błoński

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.