Orlen inwestuje w norweską produkcję elektrolizerów

Fundusz venture capital należący do Orlenu wesprze rozwój norweskiego producenta zaawansowanych elektrolizerów PEM. Celem jest masowa produkcja zeroemisyjnego wodoru.
Nowatorska technologia opracowana przez Hystar, oparta na ultracienkich membranach, ma umożliwiać znaczne zwiększenie efektywności energetycznej procesu elektrolizy, co pozwala istotnie obniżyć koszty produkcji wodoru. Firma rozpoczęła komercjalizację swoich produktów trzy lata temu.
Inwestycja w norweską technologię wpisuje się w strategię transformacji energetycznej Grupy Orlen i szersze trendy rozwoju odnawialnych źródeł energii w Europie.
Przełomowa technologia z Norwegii
Hystar opracowuje nowoczesne elektrolizery PEM (Proton Exchange Membrane), które dzięki zastosowaniu nawet 10-krotnie cieńszych membran niż w standardowych rozwiązaniach osiągają wyjątkową sprawność energetyczną. Jak podkreśla firma, technologia ta pozwala znacząco ograniczyć straty energii i zmniejszyć jednostkowy koszt produkcji wodoru.
Urządzenia produkowane przez Hystar spełniają międzynarodowe normy ISO 17268 i są dostępne w wersjach o mocy do 5 MW. Firma oferuje również modułowe stosy elektrolizerów o mocy 0,65 MW, umożliwiające elastyczne dopasowanie instalacji do konkretnych potrzeb użytkowników.
Hystar rozpoczął komercjalizację swoich produktów w 2022 r., a w 2027 planuje uruchomienie w pełni zautomatyzowanej linii produkcyjnej o początkowej zdolności produkcyjnej 1,5 GW rocznie. Do 2031 r. moce produkcyjne mają wzrosnąć do 4,5 GW. Skalowalność systemów ma umożliwić realizację projektów na dużą, przemysłową skalę.
Finansowanie innowacji i strategiczne cele Orlenu
W 2024 r. Hystar otrzymał 26 mln euro dofinansowania z European Innovation Fund na przygotowanie procesu automatyzacji produkcji. Dodatkowo firma pozyskała ponad 32 mln euro w ramach obecnej rundy finansowania od funduszy venture capital, w tym od Orlen VC. Środki te mają zabezpieczyć działalność operacyjną spółki do 2027 r. oraz umożliwić wniesienie wkładu własnego do unijnego grantu.
Jak podkreśla Orlen, nowa inwestycja funduszu zapewni Grupie dostęp do najnowszych rozwiązań technologicznych, a także umożliwi współpracę w zakresie ich rozwoju i wdrożenia. Koncern przypomina, że wodór, zwłaszcza ten pozyskiwany w sposób bezemisyjny – tzw. zielony wodór – jest uznawany za jedno z najważniejszych paliw przyszłości. Może pełnić funkcję magazynu energii, co jest szczególnie istotne w kontekście wzrostu produkcji energii z niestabilnych źródeł odnawialnych, takich jak farmy wiatrowe czy instalacje fotowoltaiczne. W okresach jej nadprodukcji możliwe będzie wykorzystanie energii do wytwarzania wodoru, który następnie może być użyty m.in. w przemyśle, transporcie czy energetyce.
W ramach swojej strategii Orlen2035 spółka zakłada wykorzystanie 350 tys. ton odnawialnego i niskoemisyjnego wodoru rocznie. Więcej na temat najnowszej strategii Orlenu w artykule: Nowa strategia Orlenu. W planie morskie wiatraki i magazyny energii.
Hystar jest trzynastą spółką w portfelu Orlen VC, funduszu inwestycyjnego, który od początku swojej działalności koncentruje się na wspieraniu innowacyjnych spółek technologicznych. Fundusz planuje realizować około pięciu inwestycji rocznie, ze szczególnym uwzględnieniem projektów zgodnych z celami transformacji energetycznej.
Inicjatywy wodorowe Orlenu
Do 2030 r. Grupa Orlen planuje wybudować w Polsce, Czechach i na Słowacji ponad 100 stacji tankowania wodorem dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, zarówno drogowego, jak i kolejowego. Wodór ma trafić do nich poprzez europejską sieć hubów wodorowych zasilanych z OZE oraz dzięki instalacjom, które w zero- i niskoemisyjny wodór przetworzą odpady komunalne.
Planowana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do końca obecnej dekady ma sięgnąć około 1 GW. W połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen pozwoli to na to roczną produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru w 2030 r.
Do 2030 r. Grupa Orlen zamierza zainwestować w „paliwo przyszłości” około 7,4 mld zł. Szerzej o roli Orlenu w rozwoju inicjatyw związanych z wodorem pisaliśmy także w artykule: Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową.
Niedawno także projekt Orlenu o nazwie Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie w ramach konkursu unijnego. Przeznaczone zostanie na produkcję i stosowanie wodoru wytwarzanego z wykorzystaniem energii odnawialnej. Więcej o tym w artykule: Rekordowe dofinansowanie na wodór dla Orlenu.
Jednym z projektów, jakie Orlen rozwija w konsorcjum z 17 innym partnerami, jest także międzynarodowy projekt wodorowy HySPARK. Zakłada on wyprodukowane pojazdów wodorowych i przetestowanie ich na potrzeby lotniska oraz komunikacji miejskiej. Pojazdy mają być zasilane paliwem dostarczanym z HUBu Orlen we Włocławku.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Oby to się udało