REKLAMA
 
REKLAMA

Kolejne laboratorium Orlenu gotowe do badań nad wodorem dla transportu

Kolejne laboratorium Orlenu gotowe do badań nad wodorem dla transportu
Fot. Orlen

W laboratorium we Włocławku Orlen prowadzi badania nad czystym wodorem dla branży transportowej. Niebawem ma ono otrzymać akredytację. Przedstawicielka laboratorium informuje, że analiza jakości wodoru prowadzona jest trzema technikami.

Laboratorium zlokalizowane na terenie zakładów Anwil we Włocławku będzie drugim takim obiektem Orlenu, który otrzyma akredytację dla zaawansowanych metod badawczych czystego wodoru na potrzeby branży transportowej. Pierwszym było laboratorium w Trzebini.

W nowoczesnym obiekcie, który ma obsługiwać powstający włocławski hub wodorowy, już teraz szkolą się uczestnicy uruchomionej w marcu 2023 r. Akademii Wodorowej. Jej organizatorem jest Orlen. Cel programu to edukacja osób realizujących zadania związane z rozwojem i zarządzaniem łańcuchem wartości technologii wodorowych – inżynierów, naukowców, chemików i ekspertów od logistyki.

REKLAMA

Konieczne akredytacje

Od początku 2025 r. każde laboratorium wodorowe będzie zobligowane do uzyskania akredytacji na wykonywanie badań parametrów jakościowych wodoru oraz pobierania jego próbek. Jako pierwsza w Polsce otrzymała je Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini, wchodząca w skład Orlen Laboratorium. Teraz druga placówka należąca do spółki spełniła konieczne wymagania ustawodawcy.

Anna Myzia, dyrektor Laboratorium Tworzyw i Nawozów we Włocławku, Orlen Laboratorium, zapewnia, że obiekt jest w pełni przygotowany do realizacji kompleksowych badań jakości wodoru dla branży transportowej za pomocą trzech technik: chromatografii gazowej, chromatografii cieczowej oraz technologii wagowej.

Dysponujemy światowej klasy sprzętem i zespołem doskonałych specjalistów, co jest o tyle ważne, że wykorzystywane w branży motoryzacyjnej wodorowe paliwo musi spełniać najwyższe standardy jakości i czystości na poziomie 99,999 proc. – tłumaczy Anna Myzia.

600 kg wodoru na godzinę

Orlen Laboratorium w zakładach Anwil we Włocławku jest jednym z elementów rozwijanego tam hubu wodorowego, który docelowo ma wytwarzać nawet 600 kg oczyszczonego wodoru na godzinę. W ramach tej inwestycji powstaje instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego wraz z infrastrukturą logistyczną. Ponadto budowane są stacje tankowania dla samochodów ciężarowych, osobowych i autobusów.

Podobnie jak inne tego typu inwestycje związane z produkcją wodoru, powstające na terenie całego kraju (na Mazowszu, Podkarpaciu i Pomorzu), także ten hub będzie miejscem koncentracji przedsiębiorstw, które pracują nad pozyskiwaniem i wykorzystywaniem wodoru jako „paliwa przyszłości”.

REKLAMA

Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych Orlen, zwraca uwagę, że choć wodór jest wykorzystywany w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie – zarówno publicznym, jak i indywidualnym – jest rozwiązaniem innowacyjnym.

– Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał – ekonomiczny, technologiczny, kompetencyjny – aby stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów – podkreśla Grzegorz Jóźwiak. I dodaje, że koncern jest gotowy na komercyjne dostawy wodoru do klientów na kolejnych stacjach.

Polska jest dziś trzecim w Europie i piątym w świecie producentem wodoru „szarego”, wykorzystywanego m.in. przy konwersji ropy czy produkcji nawozów. Jest on jednak wytwarzany z gazu ziemnego, który jest paliwem kopalnym. Tymczasem stawiane przez Unię Europejską cele dotyczą wodoru odnawialnego, przy którego produkcji emisja CO2 musi być trzykrotnie niższa niż  generowana przy pozyskiwaniu wodoru „szarego”.

Strategia UE zakłada, że do 2030 r. w krajach członkowskich UE ma być wykorzystywanych nawet 20 mln ton wodoru odnawialnego – większość ma trafiać do transportu ciężkiego i miejskiego. W tych gałęziach transportu szczególnie ważna jest redukcja emisji Co2.

Ponad 100 stacji tankowania wodoru

Orlen realizuje projekt budowy sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla drogowego i kolejowego transportu indywidualnego, publicznego oraz cargo w naszym regionie Europy. W ramach tego projektu w Polsce powstanie 57 takich stacji, w Czechach – 28, a na Słowacji – 26.

Z kolei w ramach inicjatywy „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland” rozwiązania wodorowe zostaną wdrożone w miastach. Przejście na nisko- i zeroemisyjne rozwiązania w komunikacji publicznej mają się przyczynić do ograniczenia emisji CO2. W ramach tego programu w Poznaniu uruchomiono stację tankowania wodoru obsługującą dziennie 25 miejskich autobusów (docelowo 34), która dysponuje magazynami paliwa i trzema niezależnymi kompresorami. Po pierwszym kwartale 2024 r. stacja zostanie komercyjnie udostępniona wszystkim kierowcom wodorowych pojazdów. W następnym etapie podobny obiekt zostanie oddany do użytku w Katowicach.

Do 2030 r. Grupa Orlen zamierza zainwestować w „paliwo przyszłości” około 7,4 mld zł. Więcej o roli Orlenu w rozwoju inicjatyw związanych z wodorem pisaliśmy także w artykule: Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA