Trzy dni transportowano rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3

Rury HDPE dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 już dotarły do Polski z Norwegii. Ważą ponad 200 ton, a posłużą do umieszczenia w nich kabli eksportowych.
Przetransportowane z Norwegii do Polski potężne elementy zostaną wykorzystane na potrzeby przewiertu dla morskich farm wiatrowych (MFW) Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To inwestycje rozwijane wspólnie przez Polenergię i Equinor.
Transport czterech rur o długości 1,5 km każda i łącznej masie ponad 200 ton zaczął się w Norwegii, w okolicach miejscowości Stathelle. Stamtąd pojedynczy holownik główny przewoził po dwie rury naraz do Polski, w okolice Mrzeżyna.
Jak podkreśla deweloper, bardzo wymagająca była operacja sprowadzenia rur na brzeg. W działaniach tych brało udział kilka wyspecjalizowanych jednostek:
- trzy mniejsze holowniki, które stabilizowały rury w pobliżu linii brzegowej;
- trzy dźwigi pracujące z plaży, odpowiedzialne za przeciągnięcie rur na ląd;
- zespoły WOPR na lądzie i na morzu, które dbały o bezpieczeństwo, kontrolę dostępu oraz zabezpieczenie rur przed nadmiernym ugięciem i uszkodzeniem.
Cała operacja trwała trzy dni.
Kable transportowe pod ziemią
Deweloper morskich farm wiatrowych podaje, że na miejscu rury zostały zabezpieczone – ich końce szczelnie zamknięto, wykorzystano big bagi i obciążniki stabilizujące. Cały teren jest stale monitorowany przez zespoły techniczne i służby porządkowe.
W dostarczonych potężnych rurach HDPE znajdą się kable eksportowe, które pozwolą wyprowadzić moc generowaną przez morskie farmy wiatrowe na ląd. W następnym kroku mają one być przetransportowane w rejon tzw. landfallu – do punktów rozpoczęcia przewiertu HDD. Przewiert pozwoli poprowadzić kabel energetyczny i wyprowadzić moc generowaną przez MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na ląd. Prace mają być prowadzone pod ziemią, metodą bezpieczną dla środowiska i otoczenia.
MFW Bałtyk 2 i 3
Planowana łączna moc MFW Bałtyk 2 i i Bałtyk 3 wynosi 1440 MW. Instalacje budowane będą około 30 km od Ustki i Łeby. Pierwszą energię mają wygenerować w 2027 r., a komercyjnie według założeń zaczną działać w 2028 r.
W maju br. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przeznaczył 700 mln euro na budowę MFW Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Wcześniej podjęte zostały ostateczne decyzje inwestycyjne dla projektów.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.