Ponad 100 wniosków o dotacje na zeroemisyjne autobusy

Ponad 100 wniosków o dotacje na zeroemisyjne autobusy
Volvo

Dzięki dotacjom z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Zielony Transport Publiczny coraz więcej polskich miast przestawia swój transport zbiorowy na zeroemisyjny. W zakończonym ostatnio naborze o dofinansowanie do zakupu zeroemisyjnych autobusów wnioskowało 101 miast.

Celem wdrażanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programu pod nazwą Zielony Transport Publiczny jest obniżenie emisji ze spalania paliw w miejskim transporcie zbiorowym.

W zakończonym 20 grudnia drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość zgłoszonych projektów została oszacowana na kwotę ponad 1,31 mld zł.

REKLAMA

Wnioskodawcy, wśród których dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast, zakładają, że ze środków NFOŚiGW sfinansują koszty zakupu autobusów w podziale: 808, 8 mln zł w formie dotacji oraz 143, 7 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

Budżet programu wynosi 1,2 mld zł. Samorządy mogą ubiegać się o sięgające od 20 do 80 proc. dofinansowanie na zakup lub leasing takich pojazdów i szkolenie kierowców oraz do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania.

Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Na ten cel przeznaczono maksymalnie miliard złotych. Kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki.

Finansowanie z programu Zielony Transport Publiczny ma przełożyć się na zmniejszenie emisji CO2 o 18 416 ton/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton/rok.

REKLAMA

Jednocześnie, jak podkreśla NFOŚiGW, dzięki skierowaniu dotacji zwłaszcza do średnich i małych miast, samorządy będą mogły zmierzyć się z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków.

Jednym z przykładów takich ośrodków jest Chełm, gdzie dzięki dotacji z NFOŚiGW w wysokości ponad 100 mln złotych, miasto zakupi 26 autobusów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru.

Całkowity koszt projektu wynosi ponad 111,8 mln zł, z czego 100,4 mln zł pokryje bezzwrotne dofinansowanie ze środków publicznych NFOŚiGW. Samorząd Chełma zamierza kupić 26 miejskich autobusów wodorowych. Będą to bezemisyjne pojazdy kategorii M3-FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) zasilane z ogniw paliwowych. 

Planowany roczny przebieg każdego wodorowego autobusu zakupionego przez samorząd Chełma to minimalnie 25 tys. km/rok, co przy zakupie 26 pojazdów da w skali roku łączny wynik na poziomie co najmniej 650 tys. przejechanych kilometrów rocznie. Dzięki wprowadzeniu do eksploatacji autobusów zeroemisyjnych będzie można wycofać z użytkowania 26 pojazdów spalinowych, w tym 19 o normie emisji Euro III i 7 – Euro IV. 

Zgodnie z przyjętą przez rząd Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku, każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 powinien dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych autobusów.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.