Ogniwa fotowoltaiczne na dachach warszawskich autobusów

Ogniwa fotowoltaiczne na dachach warszawskich autobusów
Fot. Solaris

Firma Solaris, która wygrała przetarg na dostawę nowych miejskich autobusów dla Warszawy, montuje na ich dachach fotowoltaikę. W sumie po Warszawie będzie jeździć 80 autobusów, które Solaris wyposaży w ogniwa fotowoltaiczne.

W wyniku przetargu na zakup miejskich autobusów dla Warszawy stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe wybrały ofertę Solarisa. Wartość zamówienia to w sumie ok. 113 mln zł. 

Mimo, że po Warszawie jeżdżą już elektryczne autobusy Solarisa, tym razem Miejskie Zakłady Autobusowe zdecydowały się na zakup pojazdów spalinowych, a Solaris pokonał w przetargu na ich dostarczenie innych konkurentów – w tym MAN-a oraz polski LiderTrading – m.in. dzięki temu, że zaproponował wyposażenie autobusów w ogniwa fotowoltaiczne, co było dodatkowo premiowane w przetargu.

REKLAMA

Kolejne zamówienie warszawskiego MZA dla Solarisa obejmuje dostawę 60 autobusów przegubowych oraz 20 autobusów 12-metrowych. Na dachach tych pierwszych zostaną zamontowane ogniwa fotowoltaiczne o mocy 1,5 kW, a na dachach autobusów 12-metrowych Solaris umieści ogniwa o mocy 1 kW.

REKLAMA

Energia z fotowoltaiki zostanie wykorzystana do dodatkowego zasilania elektronicznych monitorów, biletomatów i oświetlenia LED. Jak mówi w rozmowie z portalem Gramwzielone.pl rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski, szacuje się, że wykorzystanie ogniw umożliwi obniżenie zużycia paliwa w nowych warszawskich autobusach o kilka procent.

Po Warszawie regularnie kursuje już 10 elektrycznych autobusów Solarisa. Stolica to nie jedyne polskie miasto, które korzysta już z takich pojazdów. Polski producent dostarczył także kilka elektrycznych autobusów do Ostrołęki i Jaworzna, a w planie jest dostawa do Inowrocławia.

Solaris, który autobusy z napędem elektrycznym oferuje od kilku lat, sprzedał już także kilkadziesiąt takich pojazdów do miast w Niemczech, Czechach i Szwecji, a w planach jest dostawa kilku elektrycznych Solarisów do Barcelony.

Polski producent oferuje elektryczne autobusy Urbino w różnych wariantach, z silnikami o mocy do 240 kW, przy napędzie centralnym lub trakcyjnym, a także z trzema alternatywnymi systemami ładowania: typu plug-in, wykorzystującym tzw. pantograf lub ładowanych indukcyjnie. Z tego ostatniego korzystają elektryczne autobusy Solarisa jeżdżące m.in. po Berlinie i Brunszwiku. 

gramwzielone.pl