REKLAMA
 
REKLAMA

Barcelona rozbudowuje flotę zeroemisyjnych Solarisów

Barcelona rozbudowuje flotę zeroemisyjnych Solarisów
Fot. Solaris

Miejski przewoźnik w Barcelonie złożył zamówienie na produkowane w Polsce autobusy wodorowe. Zamówienie obejmuje obie wersje zeroemisyjnych Solarisów – Urbino 12 hydrogen i Urbino 18 hydrogen.

Flota przewoźnika Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) powiększy się o 36 autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen i 2 przegubowe Urbino 18 hydrogen. Autobusy Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW, a Urbino 18 hydrogen – o mocy 100 kW.

Sercem napędu będzie centralny elektryczny silnik trakcyjny. Autobusy będą wyposażone w niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power, pomocniczo wspierającą ogniwa w czasie wzmożonej aktywności.

REKLAMA

W klimatyzowanych pojazdach znajdą się ładowarki USB umożliwiające podróżującym ładowanie urządzeń mobilnych podczas jazdy oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej. Nad bezpieczeństwem pasażerów i kierowców czuwać będą rozwiązania wspierające pracę i poprawiające bezpieczeństwo na drodze. Pojazdy zostaną wyposażone w system eMirror, w którym kamery zastępują tradycyjne lusterka boczne, oraz w urządzenie Mobileye Shield+ minimalizujące ryzyko kolizji z pieszymi czy rowerzystami.

Dostawy wodorowych autobusów marki Solaris pojazdów zaplanowano na rok 2024. Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie TMB. Jednak pierwsze zeroemisyjne autobusy elektryczne pojawiły się w Barcelonie – jako w jednym z pierwszych europejskich miast – w 2015 r. Miasto powtórzyło zamówienia modelu Urbino 18 electric jeszcze w latach 2018 i 2020. We flocie Transports Metropolitans de Barcelona jeździ już ponad 130 autobusów marki Solaris.

Solaris dostarczył do Hiszpanii już ponad 900 autobusów, w tym pięć pojazdów Urbino 12 hydrogen do Palma de Mallorca.

40 klientów w 10 krajach

W Europie wzrasta zainteresowanie technologią wodorową, szczególnie jeśli chodzi o jej zastosowanie w zeromisyjnym transporcie. Wodorowe autobusy stanowią coraz istotniejszą wartość w miksie produkcyjnym Solarisa. Jego portfel zamówień obejmuje ponad 700 takich pojazdów. Niemal 200 wodorowców już obsługuje europejskie miasta, a w realizacji są zamówienia na kolejne 500 autobusów. Współpracę z firmą podjęło już 40 klientów z 10 krajów Europy.

REKLAMA

W ostatnich miesiącach producent zdobył kilka szczególnie ważnych zamówień. We wrześniu 2023 r. Solaris podpisał największy w Europie jednorazowy kontrakt na dostawę autobusów wodorowych. Boloński przewoźnik transportu publicznego TPER zakupił 130 Urbino 12 hydrogen. Zamówienie może rozszerzyć o kolejne 140 pojazdów.

Także wenecki operator transportu publicznego zakupił aż 90 autobusów Urbino hydrogen. Ten kontrakt również przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 23 pojazdy.

Solaris aktywnie działa także na rynku niemieckim. Niedawno RVK Köln już po raz trzeci zdecydował się na autobusy wodorowe marki Solaris. Do floty 35 wodorowych Solarisów dołączy teraz 18 przegubowych pojazdów wykorzystujących technologię ogniw wodorowych.

Portfolio zamówień Solarisa od klientów z Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Holandii, Polski, Szwecji i Słowacji ma odzwierciedlenie w danych rynkowych. W 2022 r. w europejskich krajach zarejestrowano 99 miejskich autobusów wodorowych. Ten wynik można porównać do trzech pierwszych kwartałów 2023 r., kiedy na na drogi wyjechało 137 nowych wodorowych autobusów. To wzrost o 38 proc. w porównaniu do roku 2022. Dla porównania – zaledwie kilka lat wcześniej, w 2018 r., w Europie nie zarejestrowano ani jednego autobusu wodorowego.

Wodorowe autobusy w polskich miastach

Także w Polsce coraz więcej miast wprowadza autobusy z napędem wodorowym do swoich flot. To m.in. Rybnik Poznań, który zamówił 25 autobusów wodorowych.  O dużym zainteresowaniu wodorowymi pojazdami świadczy duża liczba wniosków o dofinansowanie autobusów zasilanych wodorem, które złożono w programie Zielony Transport Publiczny.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

jazda na tanim szarym wodorze szybko sie skończy i trzeba będzie kupować drogi zielony wodór

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady