REKLAMA
 
REKLAMA

W Polsce przybyło aut elektrycznych i stacji ładowania. Najnowsze dane

W Polsce przybyło aut elektrycznych i stacji ładowania. Najnowsze dane
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Liczba samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną zwiększa się w Polsce z roku na rok. W marcu 2024 r. po naszych drogach jeździło ponad 62 tys. osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych. Wśród najchętniej kupowanych nowych osobowych elektryków kolejny miesiąc podium zajmuje Tesla. A jakie używane auta elektryczne najczęściej kupują Polacy? 

W cyklicznej analizie rynku elektromobilności w Polsce – Polish EV Outlook Index (PEVO Index) – przygotowanej przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSPN; do niedawna Polskie Stowarzyszenie  Paliw Alternatywnych, PSPA), IBRM Samar i Otomoto, podano najnowsze dane dotyczące wzrostu liczby samochodów elektrycznych w Polsce. Wynika z nich, że na koniec marca 2024 r. w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie 62 657 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną (battery electric vehicles, BEV).

Najpopularniejsze auta elektryczne w marcu

W marcu 2024 r. w ogólnej liczbie 62 657 samochodów BEV aut osobowych było 56 374 (wzrost o 61 proc. r/r). W marcu zarejestrowano 1705 nowych pojazdów tego typu, co oznacza spadek w stosunku do marca 2023 r. o 11 proc. Na koniec marca 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 6283 aut (wzrost o 68 proc. r/r).

REKLAMA

Najpopularniejszym nowymi osobowymi modelami BEV w marcu 2024 r. były:

  • Tesla Model 3 – 388 sprzedanych egzemplarzy,
  • Tesla Model Y- 236,
  • Volvo EX30 – 125.

Jeśli chodzi o popularność marek, na podium znalazły się Tesla, Audi i Volvo.

Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w marcu 2024 r. wyniósł 3,4 proc.

Autorzy raportu PEVO Index, opierając się na danych z serwisu Otomoto, analizują także wtórny rynek samochodów elektrycznych w Polsce. Pod koniec marca 2024 r. na tym portalu było 4335 ogłoszeń używanych samochodów BEV. To wzrost w porównaniu do marca 2023 r. o 76 proc.

W zeszłym miesiącu udział ofert sprzedaży BEV w ogólnej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych na Otomoto wyniósł 1,1 proc., czyli podobnie jak w poprzednim miesiącu. Oferty te stanowiły 0,7 proc. wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu.

REKLAMA

Najwięcej ofert dotyczyło następujących modeli aut elektrycznych:

  • Nissan Leaf  – 356 ogłoszeń w marcu 2024 r. ze średnią ceną 68 329 zł,
  • BMW i3 – 283 ogłoszenia ze średnią ceną 84 943 zł,
  • Tesla Model 3 – 179 ogłoszeń  ze średnią ceną 148 202 zł.

Ponad 200 aut na wodór w Polsce

PEVO Index odnotowuje w swoim najnowszym raporcie, że w ubiegłym miesiącu w Polsce nie został zarejestrowany żaden samochód na wodór. Na koniec marca w Polsce zarejestrowanych było tyle samo aut osobowych na wodór co na koniec lutego – 201.

Wzrost całkowitej liczby aut wodorowych w naszym kraju w porównaniu do końca marca zeszłego roku wyniósł 25 proc.

Coraz więcej stacji ładowania

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania. Na koniec marca 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6490 ogólnodostępnych punktów ładowania (wzrost o 37 proc. r/r). Ponad 1/3 (1810 punktów) stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 64 proc. (4680 punktów) – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. Jednak liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie. Wobec końca marca 2023 r. jest ich o 60 proc. więcej.

W Polsce najwięcej ogólnodostępnych punktów ładowania na koniec marca 2024 r. było w Warszawie (621), Gdańsku (279), Szczecinie (222), Poznaniu (211) i Krakowie (202).

W Polsce rozwija się także sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych przy drogach należących do europejskiej sieci TEN-T. Na koniec marca 2024 r. takich punktów w naszym kraju było 681, co oznacza wzrost o 19 proc. r/r. Przepisy AFIR, które właśnie weszły w życie, przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Do 2025 r. na głównych trasach Unii Europejskiej stacje ładowania o dużej mocy mają być rozmieszczone co 60 km w obu kierunkach. W kolejnych dwóch latach moc stacji ma być zwiększona do przynajmniej 600 kW. Więcej na ten temat w artykule: Zmiany na stacjach ładowania. Nowe prawo weszło w życie.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Nie zaskoczyła mnie informacja, że nie zarejestrowano ani jednego samochodu na wodór, Polacy są rozsądni, a zakup takiego auta to forma motoryzacyjnego masochizmu.

Można wiedzieć jak rozumieć sformułowanie „punkty ładowania”? Czy stacja z 4 ładowarkami to 4 punkty ładowania?

Dobra informacja, czyli polacy nie są jednak zacofani 👍, tak jak kiedyś przeszliśmy z lamp naftowych na żarówki elektryczne 😊

Ktoś mi wytłumaczy gdzie i co jaki okres robi się przeglądy Tesli?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA