REKLAMA
 
REKLAMA

Pierwsze przegubowe autobusy wodorowe z Polski pojadą w Kolonii

Pierwsze przegubowe autobusy wodorowe z Polski pojadą w Kolonii
Fot. Solaris

Przewoźnik transportu publicznego z Kolonii wprowadził do ruchu miejskiego pierwsze przegubowe autobusy wodorowe marki Solaris. Flota autobusów napędzanych wodorem w tym mieście dotychczas liczyła 46 pojazdów. 

Koloński przewoźnik Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) wprowadził do ruchu miejskiego pierwsze przegubowe egzemplarze autobusów wodorowych marki Solaris. Dostarczone autobusy stanowią część złożonego we wrześniu 2023 r. zamówienia na 18 tych zeroemisyjnych pojazdów.

Osiem przegubowych Solarisów Urbino 18 hydrogen dołączyło do floty już 46 jeżdżących we flocie kolońskiego przewoźnika wodorowych pojazdów tej marki. Na tym nie kończą się  dostawy zeroemisyjnych pojazdów. Solaris jest w trakcie realizacji zamówienia na 20 kolejnych autobusów wodorowych, złożonego w marcu br. Będzie to dziewięć 12-metrowych pojazdów i 11 autobusów 18-metrowych. O tym zamówieniu pisaliśmy w artykule: Autobusy wodorowe z Polski po raz czwarty trafią do Kolonii.

REKLAMA

Po zrealizowaniu wszystkich dostaw we flocie RVK będą jeździć 84 wodorowe Solarisy. Jak podaje Solaris, jest to w Europie wynik wyjątkowy.

Duży zasięg na jednym tankowaniu

Dostarczone do RVK przegubowe wodorowce wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 100 kW. W ośmiu butlach umieszczonych na dachu pojazdu zmieści się łącznie ponad 50 kg wodoru w stanie gazowym. Pojazdy mają elektryczny silnik centralny. Każdy jest wyposażony w napęd rozproszony. Brak klasycznej komory silnika pozwala na efektywne rozmieszczenie siedzeń wewnątrz autobusu, umożliwiając zwiększenie pojemności pasażerskiej.

Dostarczone modele Urbino wyróżniają się najnowocześniejszymi dostępnymi rozwiązaniami w zakresie wyposażenia. Autobusy są wyposażone w wysokowydajną klimatyzację z funkcją grzania pompą ciepła, zaawansowany system monitoringu i informacji pasażerskiej oraz liczne systemy wspierające pracę kierowcy.

Do największych zalet wodorowych modeli można zaliczyć bezemisyjny tryb jazdy, dużą pojemność pasażerską, krótki czas tankowania oraz duży zasięg na jednym tankowaniu. To kluczowe parametry dla przewoźników, którzy tak jak RVK obsługują tereny łączące obszary wiejskie z miastami, każdego dnia przewożąc dużą liczbę pasażerów dojeżdżających do pracy.

REKLAMA

Solaris w Europie

W podsumowaniu działalności firmy w 2023 r. Solaris podał, że osiągnął w tym okresie 819 mln euro przychodów i sprzedał łącznie 1456 pojazdów. Po raz pierwszy w historii firmy autobusy elektryczne, wodorowe, hybrydowe i trolejbusy przekroczyły 80 proc. udziału w sprzedaży. Jak podaje producent, jego udziały w segmencie wodorowym wyniosły w tym okresie 44,5 proc.

Już ponad 40 klientów z 10 krajów europejskich podpisało umowy i złożyło zamówienia na ponad 700 wodorowych modeli Solarisa, z czego niemal 250 obsługuje już pasażerów w 25 europejskich miastach.

Autobusy z Bolechowa jeżdżą nie tylko w Kolonii, ale także w innych niemieckich miastach, takich jak: Wuppertal, Hofolding, Weimar, Frankfurt, Gross-Zimmern, Aschaffenburg i Monachium. Kolejne kontrakty są w trakcie realizacji i wkrótce zasilą floty miejskich przewoźników m.in. w Hamburgu, Gross-Gerau, GummersbachEssenDüsseldorfie i Duisburgu.

Producent oferuje także wsparcie eksperckie w zakresie obsługi posprzedażowej i serwisowej pojazdów wodorowych.

Niedawno podczas targów IAA w Hanowerze międzynarodowe jury konkursu branży autobusowej przyznało modelowi Solaris Urbino 18 hydrogen tytuł Bus of the Year 2025 (Autobus Roku 2025). W konkursie organizowanym od 1989 r. pierwszy raz wygrał pojazd napędzany wodorem. Jest to drugie zwycięstwo w konkursie Bus of the Year producenta autobusów z Bolechowa pod Poznaniem. W 2017 r. autobusem roku został bateryjny Solaris Urbino 12 electric.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o. o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady