REKLAMA
 
REKLAMA

Optymistyczne prognozy dla polskiego rynku aut elektrycznych

Optymistyczne prognozy dla polskiego rynku aut elektrycznych
Fot. Pixabay - andreas160578

Jak wynika z najnowszej edycji corocznego raportu Polish EV Outlook Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, do końca dekady po polskich drogach może jeździć blisko 700 tys. samochodów osobowych i dostawczych z napędem elektrycznym. A już za trzy lata co szósty nowy pojazd sprzedany w Polsce ma być pojazdem elektrycznym. 

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) opublikowało najnowszy raport Polish EV Outlook 2025, będący kompleksową analizą rynku pojazdów elektrycznych (BEV) oraz infrastruktury ładowania w Polsce. Opracowanie przedstawia zarówno aktualny stan rozwoju elektromobilności, jak i wariantowe prognozy do 2040 r. Partnerami merytorycznymi raportu są IBRM Samar oraz F5A New Mobility Research and Consulting.

Sektor elektromobilności rośnie w siłę

Z raportu wynika, że polski rynek samochodów elektrycznych różni się znacząco od rynku pojazdów spalinowych – zdecydowaną większość rejestrowanych BEV stanowią samochody nowe (77%), a pozostałą część uzupełniają pojazdy używane z importu. Najczęściej rejestrowaną marką jest Tesla, wyprzedzająca BMW, Nissana, Mercedesa i Volkswagena.

REKLAMA

Szczególnym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszą się modele typu SUV, które stanowią aż 47% rejestracji nowych samochodów elektrycznych.

Pomimo że pojazdy bezemisyjne wciąż pozostają droższe od konwencjonalnych samochodów spalinowych, różnica ta powoli się zmniejsza. W 2024 r. średnia cena nowych osobowych BEV była wyższa o około 40% w porównaniu do pojazdów spalinowych, natomiast w przypadku samochodów dostawczych różnica wynosiła około 60%. Dla porównania – rok wcześniej różnice te były większe: 57% w przypadku aut osobowych i 63% dla dostawczych.

Struktura właścicieli i geografia elektromobilności

Raport zawiera także szczegółowe dane dotyczące struktury właścicieli samochodów elektrycznych. W 2024 r. aż 87% rejestracji osobowych i dostawczych BEV należało do klientów instytucjonalnych, z czego większość to firmy zajmujące się leasingiem.

Największe skupisko pojazdów elektrycznych odnotowano w Warszawie, gdzie znajduje się 23% krajowej floty BEV. Znaczący udział mają także duże miasta liczące od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (26%) oraz średnie ośrodki miejskie z populacją od 50 tys. do 300 tys. (również 26%).

W podziale na województwa liderem jest Mazowsze, przed Wielkopolską i Małopolską. Najmniej pojazdów elektrycznych zarejestrowano w ubiegłym roku w województwach warmińsko-mazurskim, opolskim i lubuskim – w każdym z nich liczba ta nie przekroczyła 1,2 tys.

Prognozy i scenariusze rozwoju

Autorzy raportu zwracają uwagę, że Polska dopiero wchodzi w fazę dynamicznego rozwoju elektromobilności, zbliżając się do 10-procentowego poziomu udziału elektryków w rynku nowych aut, który państwa Europy Zachodniej osiągnęły w 2021 r. Według analityków PSNM w Polsce podobny poziom może zostać osiągnięty w 2027 r., choć tempo wzrostu będzie zależne m.in. od przedłużenia programów dopłat oraz rozwoju infrastruktury ładowania.

REKLAMA

Zgodnie z prognozami zawartymi w Polish EV Outlook 2025 na koniec 2025 r. samochody elektryczne mogą stanowić 4-5% rynku nowych pojazdów, wobec 3% w roku poprzednim.

Przewidywania wskazują, że do końca 2028 r. liczba rocznych rejestracji BEV może sięgnąć 80 tys., co oznacza, że co szósty nowy samochód osobowy będzie elektryczny. Do 2030 r. po polskich drogach może poruszać się łącznie około 697 tys. osobowych i dostawczych BEV oraz blisko 41 tys. bezemisyjnych ciężarówek.

Jak szacują autorzy raportu, w 2035 r., po wprowadzeniu unijnego zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych, liczba nowo rejestrowanych BEV w Polsce może przekroczyć 535 tys. rocznie.

Infrastruktura ładowania

Na koniec grudnia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 8,6 tys. punktów ładowania. Infrastruktura ładowania w Polsce jest rozmieszczona nierównomiernie. Trzy województwa – śląskie, mazowieckie i pomorskie – posiadają łącznie 40% ogólnodostępnych punktów ładowania w kraju, co wskazuje na potrzebę dalszego rozwoju infrastruktury w innych regionach.

Dominują trzej główni operatorzy infrastruktury ładowania: GreenWay Polska z udziałem 20%, Orlen Charge z 14% rynku oraz Powerdot (8%).

Według szacunków zamieszczonych w raporcie do 2030 r. sieć ogólnodostępnych punktów ładowania może powiększyć się do ponad 60 tys.

Jak podkreślają autorzy opracowania, tegoroczna edycja zestawienia Polish EV Outlook po raz pierwszy została udostępniona w formie w pełni elektronicznej, z wykorzystaniem platformy PowerBi. Zmiana ta ma na celu zwiększenie interaktywności oraz ułatwienie porównywania danych przez odbiorców raportu.

Pełen raport dostępny jest tutaj>>>

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne