REKLAMA
 
REKLAMA

Tesla buduje energetyczną oazę. To ogromny hub ładowania zasilany fotowoltaiką i magazynami energii

Tesla buduje energetyczną oazę. To ogromny hub ładowania zasilany fotowoltaiką i magazynami energii
Tesla

Tesla jest w trakcie budowy największego na świecie hubu ładowania samochodów elektrycznych. Projekt o nazwie Oasis docelowo połączy 168 punktów ładowania z własną farmą solarną i systemem magazynowania energii.

Na początku wakacji Tesla ogłosiła uruchomienie pierwszych 84 stanowisk ładowania w ramach hubu ładowania aut elektrycznych w Lost Hills. Cała inwestycja przewiduje postawienie 168 Superchargerów, które mają zapewnić obsługę jednej z najbardziej ruchliwych tras w USA – skrzyżowania autostrady I-5 i Highway 46 w hrabstwie Kern w Kalifornii.

Pierwszy etap budowy zakończono w zaledwie osiem miesięcy, a w drugiej fazie Tesla buduje kolejne stanowiska oraz strefy wypoczynku dla kierowców. Co istotne, według dostępnych informacji na terenie inwestycji zainstalowano najnowsze Superchargery V4, oferujące najwyższe dostępne moce ładowania. To nawet 500 kW na stanowisko, czyli dwa razy więcej niż w przypadku poprzedniej wersji Superchargerów (V3).

REKLAMA

Własna farma solarna i Megapacki

Najważniejszą cechą hubu ładowania elektryków o nazwie Oasis jest integracja infrastruktury ładowania z odnawialnymi źródłami energii. Stacja ładowania będzie zasilana panelami fotowoltaicznymi o łącznej mocy 11 MW – zarówno w formie naziemnych instalacji, jak i zadaszeń nad punktami ładowania. Zgromadzona energia jest przechowywana w 10 magazynach energii Tesla Megapack o łącznej pojemności 39 MWh.

Stacja ładowania dysponuje minimalnym przyłączem sieciowym (1,5 MW), a w praktyce może działać w trybie niemal całkowicie off-grid. To rozwiązanie ma kluczowe znaczenie w sytuacji, gdy lokalna infrastruktura sieciowa nie byłaby w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na moc ładowania.

 

Projekt pokazujący pełną integrację Tesli

Tesla określa Oasis jako demonstrację swojego pełnego ekosystemu – od infrastruktury ładowania, przez fotowoltaikę, po magazyny energii. Firma podkreśla, że choć większość Superchargerów na świecie nadal jest podłączona do sieci, to projekt Oasis pokazuje, jak dzięki integracji z OZE i magazynami energii można stworzyć niemal samowystarczalne centrum ładowania.

REKLAMA

Konkurencja nie śpi

Warto zauważyć, że trend budowy dużych hubów ładowania EV nie ogranicza się wyłącznie do Tesli. Latem br. BP Pulse uruchomiło największą wówczas stację szybkiego ładowania w USA w pobliżu lotniska Los Angeles (LAX). Obiekt w Inglewood obejmuje 48 ultraszybkich stanowisk DC, wyposażonych w ładowarki o mocach do 400 kW i obsługujących zarówno złącza CCS, jak i NACS. Hub został zaprojektowany nie tylko z myślą o kierowcach aut osobowych, ale także o flotach wynajmowanych pojazdów i usług rideshare, co podkreśla współpraca z firmą Hertz. Kierowcy mają do dyspozycji m.in. poczekalnie, toalety oraz automaty vendingowe, a wkrótce również darmowe Wi-Fi.

Zgodnie z informacjami dostępnymi na portalu Charged Electric Vehicles Magazine projekt otrzymał wsparcie finansowe od Kalifornijskiej Komisji Energetycznej w wysokości 2 mln dolarów (około 7,2 mln zł).

 

 

Radosław Błoński 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
 
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady
Patronaty medialne