EBITDA Columbusa pierwszy raz w tym roku na plusie

Mimo niższych przychodów w ostatnim kwartale Columbus Energy po raz pierwszy w tym roku odnotował dodatni kwartalny wynik EBITDA. Strata netto firmy za pierwsze trzy kwartały 2023 r. przekracza 55 mln zł, jest jednak niższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Przychody grupy Columbus Energy w trzecim kwartale wyniosły niemal 120 mln zł wobec przychodów na poziomie ok. 128 mln zł i 123 mln zł odpowiednio w pierwszym i drugim kwartale tego roku. Natomiast skonsolidowana wartość EBIDTA wyniosła 63 tys. zł, podczas gdy w pierwszym i drugim kwartale br. były to wartości ujemne (-4,3 mln zł oraz -22,6 mln zł), podobnie jak w analogicznym okresie 2022 r. (-7,1 mln zł).
– To jest najważniejsza informacja, ponieważ po wielu kwartałach reorganizacji (przez wpływ legislacji na nasz biznes) wypracowana przez nas EBIDTA, zarówno na poziomie skonsolidowanym, jak i jednostkowym, osiągnęła dodatnią wartość. Co ważne, nie jest to rezultat jednorazowych zdarzeń, tylko efekt poprawy biznesu podstawowego – komentuje Dawid Zieliński, prezes zarządu Columbus Energy S.A.
Łącznie w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. Columbus miał 371,1 mln zł przychodów. Jest to wyraźnie gorszy wynik od przychodów odnotowanych w analogicznym okresie przed rokiem (463,8 mln zł).
Mimo niższych przychodów Columbus zmniejszył w ujęciu rok do roku stratę na wyniku EBITDA oraz stratę netto. Spółka w pierwszych trzech kwartałach miała ujemny EBITDA na poziomie 26,7 mln zł wobec straty EBITDA 36,8 mln zł przed rokiem.
Z kolei strata netto za pierwsze trzy kwartały 2023 r. wyniosła 55,6 mln zł wobec straty 78,3 mln zł przed rokiem.
Dawid Zieliński ocenia, że działalność Columbusa w ostatnim kwartale w podstawowym segmencie, jakim jest sprzedaż produktów OZE do klientów indywidualnych i biznesowych, była satysfakcjonująca.
Łącznie na rynku polskim, czeskim i słowackim Columbus zrealizował 14 MWp w instalacjach fotowoltaicznych, zamontował 139 pomp ciepła i 191 magazynów energii. Spółka miała jednocześnie zwiększyć marże jednostkowe w każdym z segmentów.
Wśród najważniejszych wydarzeń omawianego okresu zarząd Columbusa wymienia: sfinalizowanie transakcji sprzedaży farm fotowoltaicznych do Grupy Engie, co pozwoliło pozyskać środki na spłatę części zobowiązań wobec akcjonariusza DC24, wykupienie udziałów w spółkach w Republice Czeskiej i Słowacji oraz podpisanie porozumienia Term Sheet z DTEK Renewables International B.V., którego celem jest finansowanie budowy magazynów o mocy 398 MW i pojemności 1,6 GWh.
Trzy filary strategii Columbusa
Zaraz po zakończeniu trzeciego kwartału Columbus opublikował nową strategię rozwoju na kolejne 5 lat. Rozwój spółki w tym okresie ma bazować na trzech filarach.
W pierwszym filarze kluczowe ma być uruchomienie kanału sprzedaży online oraz usługi Reseller, czyli serwisowania i hurtowej sprzedaży urządzeń OZE.
Drugi filar, określany jako Columbus Assets, obejmie rozwój projektów farm fotowoltaicznych w Polsce i za granicą, a także budowę wielkoskalowych magazynów energii.
Trzeci filar – określany jako – Columbus Technologies – skupi się na komercjalizacji produktów, nad którymi spółka pracuje od kilku lat. Są to: PowerHouse HEMS, regulator napięcia, SCADA oraz technologia Smart-Node. Zarząd Columbusa w tym filarze chce zbudować jeszcze większą synergię z Saule Technologies. To spółka, która pracuje nad komercjalizacją ogniw fotowoltaicznych z perowskitu. Columbus jest jednym z jej głównych udziałowców.
Poprzez wyznaczenie celów krótko- i długoterminowych wskazaliśmy naszym akcjonariuszom i wszystkim zainteresowanym naszą Grupą, w którym kierunku transformujemy naszą organizację i dlaczego – mimo spowolnienia rynku OZE w Polsce – wiemy, że jesteśmy i będziemy jednym z głównych graczy na tym rynku – komentuje Dawid Zieliński.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
sukcesem będzie pozytywny wynik netto a nie EBITDA, zobaczymy za rok czy reorganizacja idzie w dobrą strone
To są bardzo skromne dane przy ogromnym wsparciu komunistów chińskich dla firmy Columbia.
Przecież ponad 90% oferowanego przez Columbia to oferta chińska.
Andrzej , masz rację przy takiej działalności anty europejskiej i antypolskiej columbusa trzeba zacząć bojkotować tą firmę.
Ciekawe, jak długo jeszcze pociągną