Francuzi uruchomili pierwszy kilometr solarnej drogi
Francuska minister energii i ekologii Ségolène Royal w piątek uroczyście otworzyła pierwszy odcinek pilotażowej drogi, której nawierzchnia składa się z paneli fotowoltaicznych i która powstała w miejscowości Tourouvre, w północno-zachodniej Francji.
Budowa drogi, której powierzchnia wynosi 2,8 tys. m2, kosztowała 5 mln euro i została sfinansowana ze środków przyznanych przez francuski rząd.
Wbudowane w powierzchnię drogi ogniwa fotowoltaiczne mają produkować w skali roku w sumie około 280 MWh energii elektrycznej – to mniej więcej tyle, ile wyprodukowałaby położona w tej samej lokalizacji, tradycyjna instalacja fotowoltaiczna, przy optymalnym ustawieniu paneli fotowoltaicznych, o łącznej mocy około 270 kW.
Przeciętna, dzienna produkcja energii jest szacowana na 767 kWh, przy czym w poszczególnych dniach może się znacząco różnić, sięgając w okresach letnich nawet 1,5 MWh dziennie.
Inwestycję zrealizowała francuska firma Wattway należąca do koncernu Colas, który specjalizuje się w budowie dróg.
W zakładzie zlokalizowanym również w Tourouvre już w przyszłym roku mają powstawać specjalne panele fotowoltaiczne o łącznej powierzchni do 5 tys. m2, przy czym powierzchnia pojedynczego panelu ma wynosić od 10 m2 do 50 m2. Wattway ma już przyjmować na nie zamówienia, a od przyszłego roku mają zostać włączone do oferty firmy Colas.
Podstawą technologii francuskiej firmy są ogniwa krzemowe, które mają wytrzymywać obciążenia generowane przez każdy rodzaj transportu i które będzie można zastosować na już istniejących drogach. Francuzi zakładają, że żywotność takich paneli wyniesie przynajmniej 10 lat. Będzie ona jednak zależeć od natężenia ruchu pojazdów, które będą poruszać się po solarnych drogach. Przy mniejszym ruchu panele mają działać przez około 20 lat.
Wcześniej francuski rząd informował, że chce zmodernizować docelowo 1000 km dróg, pokrywając je panelami PV. Produkowana przez nie energia miałaby zaspokoić zapotrzebowanie na energię 5 mln osób, czyli ok. 8 proc. francuskiej populacji.
W styczniu br. francuski dziennik „Le Monde” informował, że Ségolène Royal chce sfinansować realizację swojego pomysłu poprzez podniesienie podatków od paliw, co w jej opinii byłoby „normalne” biorąc pod uwagę spadek cen ropy. Dzięki temu budżet programu solarnych dróg miałby wzrosnąć o około 200-300 mln euro.
Fot. Wattway
red. gramwzielone.pl