Fronius zatankuje auta wodorem wyprodukowanym z PV

Fronius zatankuje auta wodorem wyprodukowanym z PV
Fot. Fronius

Fronius, którego kluczowy biznes to produkcja falowników fotowoltaicznych, rozszerza swoją ofertę odpowiadając na trendy na rynku energetycznym, ale również motoryzacyjnym. Austriacka firma oficjalnie uruchomiła instalację, która zamienia nadmiar energii produkowanej z fotowoltaiki w wodór, którym tankuje swoje firmowe samochody.

– Wizja 24 godzin słońca opiera się na maksymalnym wykorzystaniu energii słonecznej. Inteligentne wykorzystanie sektorów energetycznych i związanych z nimi rodzajami energii jest równie istotne, jak kompleksowe zaopatrzenie w energię – komentuje Martin Hackl, kierownik działu Solar Energy w firmie Fronius International GmbH.

Jednym z kierunków rozwoju Froniusa jest obszar produkcji wodoru z wykorzystaniem energii wytwarzanej w instalacjach fotowoltaicznych. Nad tą technologią austriacka firma ma już pracować od kilkunastu lat.

REKLAMA

Teraz Fronius uruchomił w austriackiej miejscowości Thalheim nieopodal Wels pierwszą w Austrii instalację do tankowania pojazdów wodorem, który jest wytwarzany z nadwyżek energii odnawialnej.

Pilotażowa instalacja już od maja działa w trybie testowym, a po oficjalnym otwarciu, co nastąpiło w połowie tego miesiąca, instalacja zaczęła działać w normalnym trybie.

Wykorzystując w dużej mierze nadmiar energii słonecznej, instalacja wytwarza w procesie elektrolizy wodór, który jest dostępny dla firmowych pojazdów z ogniwami paliwowymi lub jest przechowywany w celu ponownego przekształcenia w energię elektryczną i ciepło.

Niezbędne komponenty, takie jak instalacje do elektrolizy i stacjonarne ogniwa paliwowe, austriacka firma rozwija we własnym zakresie.

REKLAMA

– Instalacja pełni funkcję centralnego węzła dla energii słonecznej i umożliwia innowacyjną integrację sektorów elektryczności, mobilności i ciepła. Jesteśmy przekonani, że wodór stanie się jednym z nośników energii przyszłości i jest w stanie przyspieszyć integrację sektorów, a tym samym również transformację energetyczną – komentuje Martin Hackl z Fronius International GmbH.

Realizowany przez Austriaków projekt o nazwie SOLH2UB łączy w sobie najnowsze trendy w energetyce – zdecentralizowane wytwarzanie i magazynowanie energii, produkcję „zielonego” wodoru, wykorzystywanie ciepła odpadowego i w razie potrzeby odzyskiwanie i udostępnianie wodoru w celu ładownia pojazdów.

Fronius szykuje się również na rozwój samochodów napędzanych bateriami. W tym celu wdraża urządzenie do ładowania aut elektrycznych, które jest zintegrowane z jego falownikiem.

– Klient podczas ładowania swojego pojazdu elektrycznego może zdecydować, czy chce go szybko naładować, czy maksymalnie zoptymalizować koszty energii, wykorzystując nadwyżkę prądu z instalacji fotowoltaicznej – dodaje Martin Hackl.

Fronius ostatnio pochwalił się również efektami prac nad rozwiązaniami dotyczącymi elektryfikacji ciepła. Efekty wdrożonych przez Austriaków w tym zakresie rozwiązań można znaleźć w artykule: Fronius pokazuje jak wykorzystać nadmiar energii z PV.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.