Fronius zatankuje auta wodorem wyprodukowanym z PV
Fronius, którego kluczowy biznes to produkcja falowników fotowoltaicznych, rozszerza swoją ofertę odpowiadając na trendy na rynku energetycznym, ale również motoryzacyjnym. Austriacka firma oficjalnie uruchomiła instalację, która zamienia nadmiar energii produkowanej z fotowoltaiki w wodór, którym tankuje swoje firmowe samochody.
– Wizja 24 godzin słońca opiera się na maksymalnym wykorzystaniu energii słonecznej. Inteligentne wykorzystanie sektorów energetycznych i związanych z nimi rodzajami energii jest równie istotne, jak kompleksowe zaopatrzenie w energię – komentuje Martin Hackl, kierownik działu Solar Energy w firmie Fronius International GmbH.
Jednym z kierunków rozwoju Froniusa jest obszar produkcji wodoru z wykorzystaniem energii wytwarzanej w instalacjach fotowoltaicznych. Nad tą technologią austriacka firma ma już pracować od kilkunastu lat.
Teraz Fronius uruchomił w austriackiej miejscowości Thalheim nieopodal Wels pierwszą w Austrii instalację do tankowania pojazdów wodorem, który jest wytwarzany z nadwyżek energii odnawialnej.
Pilotażowa instalacja już od maja działa w trybie testowym, a po oficjalnym otwarciu, co nastąpiło w połowie tego miesiąca, instalacja zaczęła działać w normalnym trybie.
Wykorzystując w dużej mierze nadmiar energii słonecznej, instalacja wytwarza w procesie elektrolizy wodór, który jest dostępny dla firmowych pojazdów z ogniwami paliwowymi lub jest przechowywany w celu ponownego przekształcenia w energię elektryczną i ciepło.
Niezbędne komponenty, takie jak instalacje do elektrolizy i stacjonarne ogniwa paliwowe, austriacka firma rozwija we własnym zakresie.
– Instalacja pełni funkcję centralnego węzła dla energii słonecznej i umożliwia innowacyjną integrację sektorów elektryczności, mobilności i ciepła. Jesteśmy przekonani, że wodór stanie się jednym z nośników energii przyszłości i jest w stanie przyspieszyć integrację sektorów, a tym samym również transformację energetyczną – komentuje Martin Hackl z Fronius International GmbH.
Realizowany przez Austriaków projekt o nazwie SOLH2UB łączy w sobie najnowsze trendy w energetyce – zdecentralizowane wytwarzanie i magazynowanie energii, produkcję „zielonego” wodoru, wykorzystywanie ciepła odpadowego i w razie potrzeby odzyskiwanie i udostępnianie wodoru w celu ładownia pojazdów.
Fronius szykuje się również na rozwój samochodów napędzanych bateriami. W tym celu wdraża urządzenie do ładowania aut elektrycznych, które jest zintegrowane z jego falownikiem.
– Klient podczas ładowania swojego pojazdu elektrycznego może zdecydować, czy chce go szybko naładować, czy maksymalnie zoptymalizować koszty energii, wykorzystując nadwyżkę prądu z instalacji fotowoltaicznej – dodaje Martin Hackl.
Fronius ostatnio pochwalił się również efektami prac nad rozwiązaniami dotyczącymi elektryfikacji ciepła. Efekty wdrożonych przez Austriaków w tym zakresie rozwiązań można znaleźć w artykule: Fronius pokazuje jak wykorzystać nadmiar energii z PV.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.