REKLAMA
 
REKLAMA

Powstaje terminal instalacyjny dla farm wiatrowych na Bałtyku

Powstaje terminal instalacyjny dla farm wiatrowych na Bałtyku
Orlen

W Świnoujściu powstaje terminal instalacyjny, z którego będzie obsługiwana budowa farm wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego. Inwestycja jest prowadzona przez spółkę Orlen Neptun.

Terminal instalacyjny dla morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu ma zostać uruchomiony na początku 2025 r. Orlen podkreśla, że będzie to pierwszy tego typu terminal w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie.

Orlen informuje, że na placu budowy terminalna instalacyjnego w Świnoujściu w ciągu ostatnich miesięcy oczyszczono akwen portu, przeprowadzono niezbędne rozbiórki, przygotowano podbudowę i rozpoczęto budowę budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży.

REKLAMA

Inwestycja składa się z kilku etapów. Już w maju 2023 r. rozpoczęły się rozbiórki, na początku w części lądowej, na terenie budowanego terminala, potem w części wodnej. Usunięto m.in. pirs stoczniowy wraz z około 370 palami żelbetowymi, na których był posadowiony, oraz oczyszczono akwen.

Orlen informuje, że oprócz różnego rodzaju złomu wydobyto liczne elementy żelbetowe, drewniane pale, a także niewybuchy z okresu II wojny światowej – m.in. bomby lotnicze i głębinowe torpedy oraz pociski artyleryjskie.

Kolejnym krokiem było rozpoczęcie prac związanych z budową budynków warsztatowych i biurowych. Rozpoczęła się też dostawa kruszywa służącego jako nawierzchnia terminala. W następnych miesiącach realizowane będą prace żelbetowe oraz budowlane i instalacyjne w budynkach i prace związane ze wzmacnianiem podłoża w obrębie nabrzeży (tzw. palowanie).

Lądowa część terminala instalacyjnego powstaje na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Będą tu przeładowywane i składowane kluczowe elementy morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Terminal będzie w stanie przyjmować też morskie stacje transformatorowe ważące nawet 24 tys. ton.

– Cała budowa przebiega zgodnie z harmonogramem, bez żadnych opóźnień. Jest to możliwe dzięki modelowej współpracy z doświadczonym w realizacji tego typu projektów wykonawcą oraz Zarządem Portów Szczecin i Świnoujście. Mogę zapewnić, że prace zakończą się zgodnie z planem w ustalonym terminie – komentuje Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun.

REKLAMA

Nowe nabrzeża

Inwestycja w Świnoujściu będzie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym. Ponadto położenie w głębi lądu zagwarantuje optymalne warunki pogodowe w trakcie eksploatacji inwestycji.

Terminal docelowo będzie zatrudniał około 100 pracowników. Część z nich stanowić mają absolwenci Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu, którzy rozpoczęli specjalistyczne szkoleniach prowadzone przez fachowców z Orlen Neptun.

Za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Jego zadaniem jest budowa i uruchomienie dwóch nowych nabrzeży. Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mielińskiej do nowego terminala.

Nowe nabrzeża będą się charakteryzowały ponadstandardowymi jak na warunki portowe parametrami technicznymi, głównie w zakresie dopuszczalnych obciążeń użytkowych. Pozwoli to na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1 tys. ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach około 250 metrów, umożliwi operowanie w Świnoujściu największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 14 MW i większych, a także statkom typu heavy lift vessel służącym do transportu fundamentów turbin wiatrowych.

Terminal dla pierwszej polskiej farmy wiatrowej na morzu

Zgodnie z założeniami terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power budowanej przez spółkę Orlen i Northland Power. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji.

Baltic Power będzie pierwszą farmą wiatrową w polskiej części Morza Bałtyckiego. Realizują ją wspólnie Orlen (51 proc. udziałów) oraz kanadyjski Northland Power (49 proc.). Farma wiatrowa budowana będzie w odległości około 23 km od brzegu na wysokości Łeby i Choczewa. Całkowity koszt inwestycji Baltic Power na około 4,73 mld euro.

Dostawy elektrowni wiatrowych Vestasa o jednostkowej mocy 15 MW mają się rozpocząć w pierwszym kwartale 2025 r. Pełne uruchomienie farmy wiatrowej Baltic Power zaplanowane jest na rok 2026. Farma wiatrowa ma produkować rocznie około 4,4 TWh energii elektrycznej.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA