Mobilna stacja ładowania od Volkswagena
Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Volkswagen zaprezentował przenośną stację ładowania samochodów elektrycznych, która może działać nawet w trybie off-grid. To kolejne z rozwiązań VW mogących wspierać rozwój energetyki rozproszonej bazującej na energii odnawialnej.
Mobilna stacja ładownia samochodów elektrycznych, którą pokazał Volkswagen, ma pracować nie tylko po podłączeniu jej do sieci, ale także w trybie off-grid, gdy w pobliżu nie ma dostępu do energii z sieci.
Urządzenie ma posiadać relatywnie dużą moc ładownia na poziomie 100 kW, a jego pojemność dzięki posiadanym bateriom ma sięgać 360 kWh. Volkswagen chce przy tym stosować baterie „z drugiej ręki”, które były wcześniej wykorzystywane w elektrycznych autach i które z uwagi na pewny stopień wyeksploatowania nie nadają się dłużej do stosowania w pojazdach, ale z powodzeniem można je nadal wykorzystywać w aplikacjach stacjonarnych.
Dodatkową zaletą urządzenia ma być jego niewielki rozmiar w podstawowej wersji (120×100 cm). Volkswagen ma jednak zapewnić skalowalność swojej przenośnej stacji ładowania, umożliwiając wykorzystanie większych modułów, mogących zgromadzić większe ilości energii.
Pierwsze mobilne stacje ładownia zostaną wykorzystane jeszcze w pierwszej połowie tego roku na terenie fabryki Volkswagena w Wolfsburgu. Seryjna produkcja ma się rozpocząć w przyszłym roku w zakładach VW w Hanowerze.
To kolejne z nowych rozwiązań Volkswagena wpasowujące się w trend rozwoju energetyki rozproszonej, w którą świetnie wpisuje się rozwój elektrycznej motoryzacji mogącej stać się istotnym komponentem systemu energetyczny bazującego na zmiennej generacji ze źródeł wiatrowych czy fotowoltaicznych.
Na początku tego roku Volkswagen informował o utworzeniu firmy, która w połączeniu z produktami i usługami dla właścicieli samochodów elektrycznych będzie oferować im energię odnawialną.
Nowa spółka z grupy Volkswagena, mająca siedzibę w Berlinie firma Elli Group GmbH, ma oferować rozwiązania z zakresu ładowania samochodów elektrycznych, sprzedając również energię pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych w ramach oferty nazwanej Volkswagen Naturstrom. Pochodzenie tej energii ma być potwierdzane przez TÜV.
Elli ma budować ofertę składającą się z nowych rozwiązań taryfowych, ściennych ładowarek i stacji ładowania, a także oprogramowania pozwalającego na zarządzanie energią.
Podstawowa wersja ładowarki ściennej o mocy 11 kW, którą zaoferuje klientom spółka z grupy Volkswagena, ma umożliwiać naładowanie samochodu elektrycznego prądem zmiennym w czasie od pięciu do ośmiu godzin.
Z kolei ładowarka o mocy 22 kW, działająca w trybie prądu stałego, ma umożliwiać dwustronny przepływ energii, dzięki czemu bateria samochodu elektrycznego będzie mogła w razie potrzeby posłużyć jako bateryjny magazyn energii, gromadzący nadwyżki energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej i stanowiący element wirtualnych elektrowni wykorzystywanej w celu świadczenia usług polegających na stabilizowaniu pracy systemu elektroenergetycznego.
W naszym kraju Volkswagen rozważa instalowanie w pierwszych salonach nie tylko stacji ładowania, ale także systemów fotowoltaicznych. Na początku tego roku VW podpisał w tym celu umowę z polskim oddziałem Engie, który ma przeprowadzić odpowiednie audyty.
Plan Volkswagena zakłada uruchomienie do 2020 r. kilku tysięcy stacji ładowania, z których będą korzystać pracownicy niemieckiej firmy, a ponadto wyposażenie zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej salonów niemieckiej marki w 4 tys. stacji ładowania.
W najbliższych latach Volkswagen ma wydać na projekty z obszaru elektromobilności kilkadziesiąt miliardów euro. Niemiecki koncern ma wprowadzić na rynek do 2025 r. imponującą liczbę 50 modeli z napędem elektrycznym.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.