Dotacje na stacje tankowania wodorem w pięciu polskich miastach

Dotacje na stacje tankowania wodorem w pięciu polskich miastach

NFOŚiGW podpisał umowę o przyznanie dotacji na budowę stacji tankowania pojazdów wodorowych w pięciu polskich miastach. Projekt zrealizuje spółka będącą częścią grupy ZE PAK i Polsat Plus.

Na mocy umowy zawartej z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) spółka PAK-PCE Stacje H2 otrzyma dotację w wysokości 20 mln zł.

Stacje tankowania wodorem mają powstać do końca czerwca 2024 roku w pięciu miastach: Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie.

REKLAMA

PAK-PCE Stacje H2 w początkowym okresie planuje wykorzystać około 30 proc. przepustowości rynkowej każdej z pięciu stacji tankowania wodoru. Pozwoli to na wykonanie ponad 10 tys. cykli tankowania autobusów i pozostałych pojazdów wodorowych.

Spółka założyła, że wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie stacji będzie rosło. W efekcie do 2032 roku jej stacje osiągną poziom około 85 proc. przepustowości. Dodatkowo PAK-PCE Stacje H2 planuje zakup „wodorowozów”, które będą służyły do transportu paliwa wodorowego.

Wodorowe plany rządu

Dofinansowanie dla PAK-PCE Stacje H2 zostało udzielone w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.

Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE, podkreśla, że ZE PAK to kolejna polska firma, która skorzysta z programu przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wspólnie z NFOŚiGW.

REKLAMA

– Chcemy, aby w całej Polsce powstawały kolejne stacje wodorowe. Szczególnie zależy nam na rozwoju ekologicznego transportu w dużych miastach. Dzięki temu zmniejszy się emisja CO2 i NOx, co spowoduje z kolei poprawę jakości powietrza. Stacje wodorowe ZE PAK, które powstaną w pięciu miastach, to ważny element ekosystemu gospodarki wodorowej – komentuje Ireneusz Zyska.

– Gratuluję ZE PAK biznesowej odwagi we wdrażaniu innowacyjnych technologii w transporcie oraz dziękuję NFOŚiGW za wspieranie polskich przedsiębiorców w tym procesie. Niedawno umowę na dofinansowanie budowy stacji wodorowych Fundusz podpisał z PKN Orlen. Te działania w istotny sposób wzmacniają proces budowy nowego sektora gospodarki, co przekłada się na zdobywanie przewag konkurencyjnych przez naszych przedsiębiorców – dodaje pełnomocnik rządu ds. OZE.

Wodorowe autobusy ZE PAK ze Świdnika

Grupa ZE PAK i Grupa Polsat Plus realizują także projekt budowy fabryki autobusów wodorowych oraz urządzenia mającego wytwarzać wodór z wykorzystaniem elektrolizerów alkalicznych oraz typu PEM.

Budowa fabryki wodorowych autobusów o nazwie NesoBus powinna zakończyć się najpóźniej w połowie 2024 roku. Będzie ona zlokalizowana w Świdniku i ma umożliwiać produkcję 100 autobusów rocznie. NFOŚiGW wesprze tę inwestycję preferencyjną pożyczką w wysokości 50 mln zł.

Jednocześnie NFOŚiGW przekazał Świdnikowi dofinansowanie w wysokości 10 mln zł na zakup autobusów wodorowych oraz budowę ogólnodostępnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych z programu Zielony Transport Publiczny.

Świdnik ma kupić trzy autobusy o napędzie wodorowym. Mają to być zeroemisyjne pojazdy zasilane z ogniw paliwowych (kat. M3 – FCEV). Układem napędowym autobusów będzie ogniwo wodorowe o mocy około 70 kW.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.