Nowe punkty tankowania wodoru w Polsce
W województwie śląskim zostaną wybudowane ogólnodostępne stacje tankowania wodoru. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przeznaczy na nie 10,1 mln zł ze środków rządowych.
Stacje powstaną w Tychach i Świerklańcu. Będą udostępnione dla użytkowników pojazdów napędzanych energią elektryczną wytwarzaną z wodoru.
Na początku marca wiceprezes zarządu NFOŚiGW Artur Michalski podpisał w Katowicach umowę regulującą dofinansowanie obu przedsięwzięć. Sygnatariuszami byli: prezes zarządu Miłosz Stec, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. Tychy, oraz Piotr Rachwalski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej Sp. z o.o. w Świerklańcu.
Zakres projektu
Dotacje zostały przyznane w ramach programu „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru”. Łącznie wyniosą 10,1 mln zł.
Koszt całkowity budowy obiektu w Tychach to 10,3 mln zł, a dotacja na ten cel z NFOŚiGW wynosi 4,2 mln zł. Z kolei budowa stacji w Świerklańcu pochłonie 16,1 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW sięgnie tu około 5,9 mln zł.
Inwestycje mają być zrealizowane do końca marca 2025 roku. Efektem będą dwie ogólnodostępne stacje tankowania wodoru. Obejmą one zespół urządzeń, w tym punkty tankowania wraz z niezbędną infrastrukturą pomocniczą i zbiornikami magazynowymi, umożliwiające zaopatrywanie w wodór na zasadach równego traktowania. Będzie mógł z nich skorzystać każdy posiadacz pojazdu wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe. Dostępne ciśnienia wodoru na stacjach wyniesie 350 barów.
Wodoromobilność
Jak informuje NFOŚiGW, jednym z głównych celów budowy obu stacji jest także promocja wodoromobilności. Technologia ta ma się przyczynić do zmniejszenia liczby pojazdów emitujących CO2 i NOx do atmosfery.
Nabór wniosków na dofinansowanie stacji tankowania wodoru NFOŚiGW ogłosił w październiku ubiegłego roku. O dotacje mogą się starać jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy, wspólnoty mieszkaniowe, a także rolnicy indywidualni. Informacje na ten temat warunków uzyskania wsparcia i budżetu programu można znaleźć w artykule: NFOŚiGW uruchamia dotacje na stacje tankowania wodoru.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
350 barów? To aktualnie chyba tylko autobusy używają takiego ciśnienia. W wodorowych samochodach osobowych wodór jest w zbiorniku pod ciśnieniem 700 barów, więc te „ogólnodostępne” stacje nie będą tak do końca „ogólnodostępne”. Samochodu tym człowiek nie zatankuje – za niskie ciśnienie.