Państwowa energetyka znowu chce budować pojazdy elektryczne

Polska Grupa Zbrojeniowa i Autosan podpisały porozumienie z trzema największymi państwowymi energetycznymi – PGE, Tauronem i Eneą – w zakresie rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych. PGE zaangażowała się ponadto w realizowany z Autosanem projekt budowy autobusu elektrycznego.
Wczoraj trzy państwowe koncerny energetyczne PGE, Tauron i Enea podpisały listy intencyjne w zakresie budowy elektrycznych pojazdów specjalnych, które mają znaleźć zastosowanie m.in. w energetyce. Dodatkowo PGE jest sygnatariuszem podpisanego wczoraj porozumienia zmierzającego do budowy autobusu elektrycznego.
To nie pierwsza inicjatywa państwowych koncernów energetycznych w obszarze elektromobilności Wcześniej PGE, Tauron, Enea, a także Energa utworzyły spółkę Electromobility Poland, która miała się zająć budową polskiego samochodu elektrycznego. Kapitał zakładowy tej firmy wyniósł początkowo 10 mln zł, a każda z państwowych grup energetycznych objęła po 25 proc. udziałów.
O postępach w pracach nad budową auta elektrycznego przez Electromobility Poland ostatnio niewiele słychać, tymczasem państwowe koncerny energetycznego – tym razem bez Energi – rozpoczynają kolejną inicjatywę w zakresie budowy pojazdów elektrycznych.
Polska Grupa Zbrojeniowa oraz wchodząca w jej skład sanocka spółka Autosan podpisały porozumienie z trzema największymi grupami energetycznymi w zakresie rozwoju produkcji samochodów elektrycznych. W ramach wymiany floty pojazdów specjalnych spółka z Grupy PGZ ma szansę wyprodukować – jak zapewniają pomysłodawcy tej inicjatywy – 1500 pojazdów elektrycznych.
Porozumienie dotyczy produkcji przez spółkę Autosan samochodów na rzecz wymiany floty pojazdów specjalnych wykorzystywanych między innymi przez służby monterskie, pogotowia energetyczne i inne zespoły dla operatorów sieci dystrybucyjnych lub spółek z grup kapitałowych PGE, Enei i Tauron.
Uczestnicy przedsięwzięcia szacują, że docelowo może być to nawet po 100 samochodów w ciągu roku dla każdej z firm, które zawarły porozumienie. Całkowity potencjał współpracy operacyjnej oszacowano na 1500 sztuk pojazdów elektrycznych.
Strony zawartego porozumienia postanowiły powołać zespół roboczy, którego zadaniem będzie wypracowanie, zgodnie z harmonogramem, ramowego planu działań uwzględniającego gotowość stron do realizacji założonych celów.
Ponadto wczoraj PGE, za pośrednictwem funduszu FIZAN Eko-Inwestycje, wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. zainicjowała w Sanoku projekt, w ramach którego pozyskiwane będą kontrakty na dostawę, dzierżawę lub długoterminowy wynajem autobusów elektrycznych.
Partnerzy planują wspólnie koordynować proces produkcyjny realizowany przez polskie firmy z branży, m.in. Autosan.
– Specyfikę tego obszaru znamy między innymi z dużych inwestycji, realizowanych w naszym parku przemysłowym Euro-Park Kobierzyce, gdzie działa największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych. Zdajemy sobie sprawę, że przewag konkurencyjnych w tej dziedzinie nie zdobędziemy wyłącznie przez tworzenie warunków dla inwestorów z branży. Między innymi dlatego w ostatnim czasie powołaliśmy konsorcjum, które pozwoli pozyskać środki w ramach konkursu NCBiR „Bezemisyjny Transport Publiczny” – komentuje Dariusz Śliwowski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Autorzy porozumienia podkreślają przy tym możliwość pozyskania dofinansowania na budowę autobusu elektrycznego, oferowanego m.in. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– Transport publiczny jest perspektywiczną branżą z dużym potencjałem i rynkiem zbytu między innymi na rzecz samorządowych organizatorów przewozów. Branża pozwala również na osiągnięcie satysfakcjonującej stopy zwrotu z inwestycji i daje przy tym możliwości na pozyskanie wsparcia, m. in. w ramach programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” czy konkursu na „Opracowanie i dostawę innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego” – wyliczają sygnatariusze porozumienia.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.