Niemcy będą produkować magazyny energii z bateriami z drugiej ręki

Niemiecka firma pozyskała 15 mln euro od inwestorów na produkcję magazynów energii. Wykorzysta w nich baterie używane wcześniej w pojazdach elektrycznych.
Voltfang to wywodzący się z Niemiec producent bateryjnych magazynów energii dla przemysłu, sektora komercyjnego i na potrzeby sieci energetycznych. Firma przeprowadziła rundę finansowania serii B, w której pozyskała 15 mln euro od dotychczasowych i nowych inwestorów.
Nowy kapitał Voltfang chce przeznaczyć na znaczne zwiększenie zdolności produkcyjnych magazynów energii – nawet o dodatkowe 250 MWh pojemności do końca 2026 r.
– Ta runda finansowania jest odpowiedzią na ogromny wzrost zamówień, jaki odnotowaliśmy w pierwszym kwartale. Rozbudowa infrastruktury energetycznej jest pilnie potrzebna w Niemczech i całej Europie, zwłaszcza jeśli chcemy uniezależnić się energetycznie. Musimy działać teraz, aby zapewnić elastyczność sieci dzięki magazynom energii na dużą skalę. Podwojenie wyceny firmy w ciągu zaledwie sześciu miesięcy świadczy o zaufaniu rynku do naszych technologii i potencjału wzrostu – mówi David Oudsandji, CEO i współzałożyciel Voltfang.
Baterie z aut elektrycznych w magazynach energii
Co istotne – Voltfang w swoich systemach magazynowania energii wykorzystuje moduły bateryjne pochodzące z europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. W ten sposób chce się przyczyniać do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego i budowy bardziej odpornej infrastruktury energetycznej.
Niemiecka firma rozwija także system inteligentnego zarządzania energią Venma integrujący narzędzia sztucznej inteligencji (AI). Pomaga on firmom maksymalizować autokonsumpcję energii elektrycznej, obniżać jej koszty i uczestniczyć w rynkach energii.
– Voltfang doskonale wpisuje się w naszą strategię inwestycyjną: solidny hardware połączony z inteligentnym oprogramowaniem. Ich zaawansowana, europejska technologia magazynowania energii odpowiada na jedno z najpilniejszych wyzwań naszych czasów – transformację energetyczną. Wierzymy, że lokalna infrastruktura energetyczna będzie filarem przyszłego wzrostu gospodarczego Europy – komentuje Paul Pruijmboom, partner w Forward.One (firmie inwestującej w Voltfang).
Wśród nowych inwestorów jest firma Fiege działająca w branży logistycznej.
– Voltfang dostarcza branży logistycznej dokładnie to, czego potrzebuje: technologicznie zaawansowane, ekologiczne i ekonomicznie skalowalne rozwiązanie. Nasze zaangażowanie to nie tylko kapitał, ale również infrastruktura i wiedza, które wspierają rozwój efektywnego magazynowania energii w logistyce – komentuje Jens Fiege, CEO grupy Fiege.
Trwa budowa magazynu energii na zachodzie Niemiec
Niemiecka firma buduje obecnie magazyn o mocy 9,5 MW i pojemności 20,34 MWh w Nadrenii Północnej-Westfalii. Obiekt ma być podłączony do sieci średniego napięcia Regionetz poprzez istniejącą stację transformatorową. Voltfang planuje uruchomienie magazynu energii do końca 2025 r.
Magazyn składać się będzie z komponentów wyprodukowanych w Niemczech: czterech jednostek Voltfang 2 Plus GS z baterii z pojazdów elektrycznych oraz czterech falowników WS-Tech. System będzie wykorzystywany głównie do usług sieciowych i handlu energią – dzięki integracji z algorytmem „Energy Trader”. Voltfang informuje, że algorytm ten umożliwi dynamiczną reakcję na sygnały rynkowe. Ładowanie magazynu będzie odbywać się w czasie niskiego obciążenia sieci i niskich cen, a rozładowywanie – w momentach niedoborów energii w systemie elektroenergetycznym i wysokich cen na giełdzie energii. To przyczyni się do stabilizacji sieci.
Magazyny energii na taką skalę są kluczowe dla stabilności sieci i bezpieczeństwa dostaw dla niemieckiego przemysłu. To projekt, który realnie współpracuje z siecią. Pokazujemy, że wydajne i wielkoskalowe magazyny energii „Made in Germany” są już rzeczywistością – nie potrzebujemy importu z Azji, aby sprostać wyzwaniom energetycznym – podkreśla Afshin Doostdar, CTO i współzałożyciel Voltfang.
Magazyny energii na lotnisku w Stuttgarcie
Kilka tygodni temu niemiecka firma informowała o zainstalowaniu systemów akumulatorowych na lotnisku w Stuttgarcie – ich łączna pojemność wynosi 540 kWh. Magazyny energii zostały zaprojektowane w celu optymalizacji autokonsumpcji energii zużywanej na potrzeby lotniska, ograniczenia szczytowych obciążeń, umożliwienia handlu energią i zapewnienia stabilnego zasilania.
Systemy magazynowania energii Voltfang zostały podłączone zarówno do sieci energetycznej, jak i elektrowni fotowoltaicznych działających na lotnisku w Stuttgarcie. Jednocześnie była tam instalowana infrastruktura ładowania dla ciężarówek, która również miała zostać podłączona do akumulatorów. W tym projekcie Voltfang współpracował z firmą Omexom Smart Technologies GmbH.
Voltfang planuje już budowę kolejnych magazynów energii w Niemczech.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Ale przecież zdaniem tutejszych to się nie opłaca?