Polski producent zoptymalizuje baterie dzięki AI. Projekt z dofinansowaniem NCBR

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało umowę z Impact Clean Power Technology w naborze Ścieżka SMART. Dofinansuje innowacyjną platformę polskiego producenta baterii i systemów magazynowania energii.
Według Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) projekt realizowany przez Impact Clean Power Technology może znacząco wpłynąć na przyszłość elektromobilności w Polsce i Europie. Spółka otrzyma na jego realizację 6,6 mln zł ze środków programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.
Nowa platforma Battery Management System (BMS), nad którą pracuje Impact, ma zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa funkcjonalnego i cybernetycznego z wbudowanymi algorytmami sztucznej inteligencji. Powstanie w ramach projektu o nazwie „Opracowanie innowacyjnej platformy Battery Management System (BMS) zarządzającej baterią litowo-jonową z wbudowanymi algorytmami AI zwiększającymi efektywność i poprawność wykorzystania baterii, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa”.
Jak wskazuje NCBR, platforma wpisze się w kluczowe potrzeby współczesnego rynku, takie jak optymalizacja wydajności baterii, poprawa bezpieczeństwa, wydłużenie cyklu życia ogniw, w tym ogniw nowych, wchodzących technologii (np. LMFP), które zgodnie z aktualnym stanem techniki znajdują się w fazie badań laboratoryjnych.
W ramach programu FENG wspieramy innowacyjne projekty, które mają szansę zmienić rzeczywistość wokół nas. Projekt firmy Impact ma potencjał przyspieszenia transformacji rynku transportu w kierunku zero- i niskoemisyjnym, zwiększając niezawodność i efektywność baterii stosowanych w pojazdach elektrycznych. Zyska na tym nie tylko środowisko, ale także całe społeczeństwo
– mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, zastępca dyrektora NCBR.
Przyszłościowe systemy bateryjne
Impact Clean Power Technology produkuje systemy bateryjne dla autobusów elektrycznych i pojazdów ciężarowych. Dofinansowany z Funduszy Europejskich projekt obejmuje wykonanie prac badawczo-rozwojowych, które mają doprowadzić do opracowania innowacyjnej platformy zarządzania bateriami litowo-jonowymi (BMS) z wbudowanymi algorytmami sztucznej inteligencji (GenAI).
To jest projekt łączący wiele istotnych i aktualnych wątków, zaczynając od bezpieczeństwa baterii, poprzez wykorzystanie AI do optymalizacji cyklu życia baterii, aż po tzw. local content i rolę polskich inżynierów oraz polskich przedsiębiorstw w przemyśle bateryjnym. Zapowiada się na innowację na skalę światową, a Impact jest konsekwentny i skuteczny w dowożeniu rezultatów
– podkreśla Katarzyna Pindral, wiceprezes Impact Clean Power Technology.
Firma z grupy Grenevia wyjaśnia, że zastosowanie zaawansowanych algorytmów AI do precyzyjnego określania poziomu naładowania baterii i jej zużycia ma pozwolić na adaptacyjne zarządzanie pracą baterii, w tym inteligentne sterowanie procesem ładowania i operowanie głębokością rozładowania.
Cyberbezpieczeństwo w transporcie
Jedną z kluczowych kwestii transportu w czasach jego cyfryzacji staje się cyberbezpieczeństwo. Jak podaje NCBR, nowa platforma BMS będzie projektowana z uwzględnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa informatycznego i funkcjonalnego. To oznacza ochronę przed nieautoryzowanym dostępem, manipulacją danymi, zakłóceniami w pracy systemu i odpowiednie reakcje na wykryte awarie.
System ma dynamicznie reagować na zagrożenia dzięki integracji z autorskimi algorytmami AI, analizować dane w czasie rzeczywistym i zapewniać ciągłość działania nawet w trudnych warunkach. Opracowany BMS ma stanowić przełom technologiczny, który może wyznaczyć nowe standardy w branży. Oferowana zdolność systemu do adaptacji do różnych typów ogniw otworzy nowe możliwości dla producentów baterii i pojazdów, co może istotnie zmienić dynamikę całego łańcucha dostaw w sektorze elektromobilności.
GigafactoryX
Impact Clean Power Technology wskazuje, że sercem projektu dofinansowanego z NCBR jest gigafactoryX – fabryka Impactu należąca do najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie. Polscy inżynierowie pracują tam nad rozwiązaniami mającymi wpływ na przyszłość transportu i energetyki.
Produkcja Impactu odbywa się w fabryce w Pruszkowie od końca września 2023 r. Możliwości swojej linii wytwórczej baterii heavy duty firma zaprezentowała podczas BusWorld 2023 w Brukseli. Zdolność produkcyjna zakładu wynosi 1,2 GWh. Do 2027 r. Impact planuje zwiększyć moce produkcyjne fabryki do 4 GWh rocznie.
Ścieżka SMART
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju do 30 września br. prowadzi kolejny nabór „Ścieżka SMART – Projekty realizowane w konsorcjach” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Całkowity budżet konkursu wynosi miliard złotych.
Nabór skierowany jest do konsorcjów, które planują realizację kompleksowych projektów z zakresu: prac badawczo-rozwojowych, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw.
Realizacja modułu B+R jest obowiązkowa dla konsorcjum, do którego należy duży przedsiębiorca lub organizacja badawcza. Dla konsorcjum, w skład którego nie wchodzą te podmioty, obowiązkowym modułem jest B+R lub wdrożenie innowacji. Pozostałe moduły mogą być realizowanie w zależności od potrzeb i specyfiki projektu.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.